Dogma
(gör.), a pogány bölcselőknél és klasszikusoknál
határozatot, nézetet, rendeletet, törvényt jelent. Egyes bölcseleti iskolák
tantételét is D.-nak nevezték. A szentirás e szóval jelöli az állami
törvényeket (Dán. 2. 13: Luk. 2, 1 stb.), Mózes törvényeit (Efer. 2, 15) az
apostolok rendeleteit és az apostoli zsinat határozatait (Ap. csel. 16, 4; 15
28). Az egyház atyái az összes keresztény hit- és erkölcstanokat nevezik
D.-nak, főleg ellentétben az eretnekek állításaival vagy egyeseknek nézeteivel.
Igy lett e szó terminus technikus a kat. teologiában az Isten által
kinyilatkoztatott és az anyaszentegyház által elénk adott összes igazságok
megjelölésére. Jézus Krisztus az apostolok utján a kinyilatkoztatást kihirdette
és befejezte. Ez a kinyilatkoztatás benfoglaltatik a szentirásban és a
hagyományban; e két forrásban benn van tehát minden D. (Dogmata implicita).
Ezen kinyilatkoztatásnak őre és magyarázója az egyház, melyet a szentlélek
kegyelme megóv minden tévedéstől a kinyilatkoztatás körül. Valahányszor az
egyház egy-egy hit és erkölcsi igazságot megvall (p. ünnepélyes hitvallásaiban,
liturgiájában stb.), v. ünnepélyesen kihirdet, megmagyaráz, definiál (p. az
egyetemes zsinatok vagy az egyház feje, a pápa), csakis az isteni
kinyilatkoztatás forrásaiból merít. Ezen az egyház által megvallott vagy
kihirdetett igazságot nevezik dogmata explicita (quoad nos), tulajdonképeni
D.-nak. A keresztény ember köteles ugyan általában mindazt elhinni, ami a
kinyilatkoztatásban foglaltatik; mégis különösen tartozik minden egyes az
egyház által definiált és az ő tudomáséra jutott igazságot hittel elfogadni. Ha
általában a kinyilatkoztatást elveti, deista; ha bármely, az egyház által
kimondott dogmát nem fogad el, eretnek lesz. A D. megmagyarázott lényegéből
világos, hogy az változhatatlan. Az egyház megmagyarázhatja, kihirdetheti a
D.-t, de az egyszer megmagyarázott D.-t meg nem változtathatja. Minthogy a
kinyilatkoztatott igazságok vagy az ember értelmére általában, vagy
egyszersmind cselekedeteire is vonatkoznak, kétféle D.-k különböztethetők meg:
a hit és az erkölcs D.-i (dogmata fidei et morum); bár a megkülönböztetést
jelelő szavak nem fejezik ki teljesen magát a lényeget: ugyanis az erkölcsi
dogmákat is kell hinni. Ezeknek tudományos rendszerben való előadása alkotják a
tulajdonképeni teologiát. A XVII. sz.-tól kezdve külön tárgyalják a hit D.-it s
ezt dogmatikának nevezik, s külön az erkölcs dogmáit, és ez az erkölcstan. A
dogmatikát általában két részre osztják: alapvető (fundamentalis) dogmatika,
máskép apologia, mely a keresztény hit és egyház igazságát és isteni eredetét
bizonyítja; részletes, ágazatos (specialis) dogmatika, mely az egyes isten
által kinyilatkoztatott és az egyház által elénk adott hitigazságokat
rendszerbe foglalva tárgyalja. Ez utóbbi módszerét tekintve vagy pozitiv, ha a
hitigazságokat főleg csak a kinyilatkoztatás forrásaiból (szentirás és
hagyomány) bizonyítja; v. spekulativ (skolasztikus), ha a hitigazságokat a
filozofia segélyével megmagyarázni törekszik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|