Dogmatizmus
v. dogmaticizmus: a szónak modern filozofiai értelmét Kant
állapította meg mint ellentétét a kritikai eljárásnak, melyet ő maga követett.
A kriticizmus (l. o.) mielőtt a világról elmélkedik és igazságát kutatja, előbb
vizsgálja, hogy megismerhetjük-e egyáltalán az igazságot, azaz milyen az ember
elméje, meddig ér megismerő ereje, mely határok előtt kell megállania, egy
szóval vizsgálja a tudás forrásait s a vizsgálat alapján szabja meg a
megismerés körét, mivoltát és értékét. A kik ezt elmulasztják s a meglevő kész
fogalmakból, alapelvekből, mint a melyekhez kétség sem fér, okoskodnak, azoknak
eljárását Kant D.-nak nevezi. Az ő nézete szerint az előtte levő filozofusok
majdnem mind a D.- nak hódoltak s ezért nem tudták a filozofiát tudománnyá
tenni. Őt magát, mint maga mondja, Hume szkepticizmusa keltette föl «dogmatikai
álmából». Kant előtt a D.-t ellentétbe helyezték a szkepticizmussal és
miszticizmussal. A szkepticizmus nem bízik az észnek igazságszerző erejében, s
az igazságot megismerhetetlennek tartja; a miszticizmus is lenézi az észt, de
hiszi, hogy az igazság elérhető, csakhogy nem a gondolkodás utján, hanem
közvetetlen intuició, isteni megvilágítás, istennel való egyesülés utján. A D.
ezekkel szemben bízik az észben, mint amely eljuthat az igazsághoz. - Mai nap a
D. szónak még általánosabb értelme is van mint Kantnál. Jelent általában
kritikailag meg nem vizsgált tételekhez való ragaszkodást, ami minden
tudományos eljárással ellenkezik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|