Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Dolgozók általános iskolájaoktatás A dolgozók iskolái rendszerének része. Lehetőséget ad arra, hogy a tanköteles életkoron túl ált. isk.-i végzettség nélkül maradtak ált. isk.-i végzettséget szerezzenek. Működése hozzájárult ahhoz, hogy a társ.-ban a 8 oszt.-t végzettek aránya jelentősen növekedjék. A szociális és kulturális hátrányokkal küzdő és a közokt. perifériájára kerülő rétegeknek adott esélyeket. Az idők során egyre inkább a fiatalok isk.-jává vált. Az 1960-as évek vége felé - tanévenként kisebb-nagyobb változatossággal - az itt tanulók 40% körüli aránya 20 éven aluli, további 20% körüli aránya 20 és 30 éves közötti, és nagyjából 40%-a 30 éven felüli volt. Ezt követően a 14. évüket betöltött, lemaradó és nehezen kezelhető tanköteles korúakat is átirányították a dolgozók általános iskolájába. Az 1990-es évek elején a tanulók 20%-nyi hányada 14-15 éves, és még további 30%-a 16-17 éves, tehát tanköteles korú, vagy éppen átlépte ennek határát, ismét 30%-a az előbbieknél idősebb, de 20 éven aluli, a fennmaradó 20% fiatalabb és idősebb felnőtt volt. Al.-ához és működésének első időszakához képest (dolgozók iskolái) a dolgozók általános iskolája feladatai jelentősen módosultak tehát: nagyobbrészt közvetlenül, évkihagyás nélkül, illetve rövid kihagyással második esélyt nyújtottak a "nappali" ált. isk.-ban sikertelenek számára, kompenzálva ennek társ.-i és ped.-i működési zavarait, megkísérelték rehabilitálni és reszocializálni (reszocializáció) az ott nem boldogulókat, és minderre alkalmas ped.-i kultúrát fejlesztettek ki; kisebbrészt a fiatalabb és idősebb felnőttek isk.-ái maradtak. A dolgozók általános iskolája alapformái (tagozatai) a következők voltak: 1. Alapismereti tanfolyam (alfabetizáció), megfelelt az ált. isk. 1-4. oszt.-ának, (1. fokozata 1-2. oszt., 2. fokozata 3-4. oszt.), esti tagozaton, fokozatonként 5 vagy 10 hónap, 2 vagy 3 heti tanítási nappal. 2. Tíz hónapos esti tagozat, 5 / 6. oszt. (összevont tananyag), 7. oszt., 8. oszt., oszt.-onként 10 hónap, heti 2 tanítási nap, folyamatos értékelés, záróvizsga nincs. 3. Tíz hónapos levelező tagozat, 7. oszt., 8. oszt., oszt.-onként 10 hónap, tanítási napok száma heti 1 (nem kötelező konzultáció ), 3 negyedévi kötelező beszámoló, év végi oszt. vizsga. 4. Tíz hónapos esti tagozat: összevont 7/8. oszt., egy-egy oszt. szorgalmi ideje 5 hónap, összesen 10 hónap, tanítási napok száma heti 4, folyamatos értékelés esetén záróvizsga nincsen. 5. Intenzív tagozat a szakmunkásképzésben részt vevők számára, 5/6. oszt. (összevont tananyag), 7. oszt., 8. oszt., oszt.-onként 5 hónap, tanévkezdés szept.-ben és jan.-ban, tanítási napok száma heti 2 (egy tanítási és egy konzultációs nap), egy oszt. összóraszáma 160 óra, minden oszt.-ban félidei beszámoló és záróvizsga. 6. Túlkoros tanulók tagozata, 5 / 6. oszt. (összevont tananyag), 7. oszt., 8. oszt., oszt.-onként 10 hónap, heti 5 tanítási nap, tanítás délelőtt, délután vagy este, folyamatos értékelés esetén vizsga nincsen. 9. Irányított egyéni tanulás. 10.Magánvizsgára előkészítő tanfolyam. A tanulók fiatalodása következtében a túlkoros tanulók tagozata egyre elterjedtebbé vált és egyre gyakrabban ifjúsági tagozat néven szerepelt, míg a többi alapforma szerepe csökkent, alkalmazásuk ritkábbá vált. Az 1980-as évek második felétől a dolgozók általános iskolája közül egyre többen egynemű ifjúsági isk.-kká alakultak át, rehabilitációs és reszocializációs feladataikat pályaorientációs vagy szakmai előkészítő, sőt - a lehetséges szakmákban - szakmai képzéssel kiegészítve. Sajátos tananyagot és munkarendet alakítottak ki maguknak rendszerint 10 hónapos tanévekkel, heti 5 napos délelőtti vagy délutáni, esetenként egész napos tanítással. általános iskola, felnőttoktatás története Magyarországon. Csoma Gyula Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|