Domboru mű
fából, kőből, elefántcsontból faragott, agyagból, viaszból
mintázott, bronzból v. egyéb fémből trébolt vagy öntött olyan diszítmény, egyes
alak vagy több alakból álló ábrázolás, melyen a testi formák a hátulsó lapból
többé vagy kevésbbé, de mindig részben emelkednek ki. E szerint a D.-nek
mintegy ellentéte a szobormű. Mind a kettő a valóságot testi kiterjedése
szerint utánozza, azzal a különbséggel, hogy a szobormű az alaknak előlről
hátra való kiterjedését is egészen, a D. ellenben ezt csak részben adja vissza.
Aszerint, hogy a D. ez utóbbi kiterjedésből többet v. kevesebbet ad vissza,
megkülönböztetünk: lapos, közép és kiemelkedő D.-t bas relief, basso rilievo, -
demi relief, mezzo rilievo, - haut relief, alto rilievo. Hellyel-közzel már a
görögök is készítettek, p. az athéni Parthenon gerendaközein (metoposz) olyan
kiemelkedő D.-ket, melyeken az emberi alak egyes részei: a fej, az egyik kar
vagy lábszár egészen elválik a hátulsó laptól. Az ilyen D.-k még gyakoriabbak a
rómaiaknál a középkorban, és a renaissance korban. Ugyanez időkben fordulnak
elő olyan D.-k is, melyeknek nem egy hátulsó lapjuk, hanem elülről hátrafelé
több sikjuk az az elő, közép és hátulsó körük van. A művészet szabálya azt tartja,
hogy a D.-n az alakoknak egy sikban kell lenniök.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|