Dow
v. Dhaw, az arab partok mentén használt, két árbocu vitorlás
hajó ormányárboc nélkül, 100-400 tonna teherképességgel. Hajdan rabszolgák
szállítására, v. mint kalózhajók és hadi célokra is használtak, a jelenben
azonban csak mint kereskedelmi hajók ismeretesek. D.-nek eleje igen éles,
orrtőkéje egyenes, nagyon előre nyuló, de alacsony, amennyiben csak kevés
lábnyira emelkedik ki a vizből: a far széles és mindenféle faragványokkal
diszített, a tat részen pedig egy több vagy kevesebb hajókamarát maába záró
(bástya) építmény látszik. A kevés csarnak által támogatott, egy darab fából
készített fő árboc a jármű közepéből nyulik ki a magasba s csak egy
vitorlarudat és azon egy dülényalaku vitorlát hord, melynek szélszarvkötelét az
orrtőke végén kötik meg. A hátsó árbocot a hajó tat részén, a bástyaépítményen
állítják fel és hasonlólag a főárbochoz, szintén csak egy, de kisebb vitorlával
van ellátva. Mint hadihajók a D.-k rendesen 10-14 ágyut hordoztak, voltak
azonban 50, sőt több ágyuval felszerelt D.-k is, mely ágyukat két, három egymás
felett fekvő fedélzeten helyezték el. Egyszerü árbocozatánál fogva a D.-nek
kevés legénységre van szüksége, de nem is tartozik a gyorsan vitorlázó hajók
csoportjába, sőt nagyobb utazásokat is csak az állandó monsum szelek idejében
teszen. Alakra és az építésnek minőségére nézve, a veres tengerben, persa
öbölben és az indiai vizeken a D.-hoz hasonló járművek már a legrégibb hajósok
idejében voltak és nagyon valószinü azon feltevés, hogy az európai vitorlás
hajók, különösen ha a XVI. és XVII. sz.-beli hadihajók vétetnek hasonlatba, a
D.-któl erednek. Ezen állításnak helyességét ugy a D. viz alatti (élő) részének
alakja, mint keresztmetszetének- a bókonyoknak-formája, valamint az egyes
hajórészek összekötettésének minősége is bizonyítja, miután e tekintetben a
jelenkor vitorlás fa-hajója a D.-tól lényegesen nem különbözik. V. ö.
Constructions navales extra européennes, Páris 1841.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|