Kelemen Ágost, kölni érsek, szül. Münstr városában
Westfáliában 1773. jan. 31., megh. Münsterben 1845 okt. 19. A bölcseletet és
teologiát szülővárosában tanulta és azután Ferenc testvérével és nevelőjével
Olaszországba ment, hol a művészetet tanulmányozta; maga is festett olajban;
Bécsen és Drezdán át visszatért Münsterbe, hol bátyja, D. Gáspár Miksa, 1798.
május 14. áldozó pappá szentelte. Midőn a franciák Münstert elfoglalták, és
Fürstenberg püspök visszavonulni készült, D. teologiai műveltsége, az egyházhoz
való hű ragaszkodása és határozott jelleme által már ekkor annyira megnyerte a
püspök bizalmát, hogy ez őt 1807. a püspökség kormányzására coadjutornak
kandidálta és még ugyanazon évben mint általános helynöknek az egés egyházmegye
kormányzását átadta, mely minőségben 1813-ig áldásdúsan működött. A régi
káptalannak Napoelon által történt feloszlatása után méltóságáról lemondott, de
a pápa kivánságára 1815. az egyházmegye kormányzását ujra átvette, mikor az
Poroszországba lett bekebelezve. 1827. testvére a münsteri püspök, püspökké
szentelte, és 1835. kölni érsekké lett. D. a porosz katolikus egyházra nézve
legválságosabb időben vette át az érsekséget. Előde, Spiegel, Hermesnek tanait
pártolta, melyeket a szentszék 1835 szept. 26-án kárhoztatott. Éppen azért D.
minden erejéből iparkodott azoknak a fiatalabb papság körében való elterjedését
meggátolni, mely irányban való fellépése a kormánynál visszatetszést szült. De
még komolyabb és következményeiben fontosabb volt a vegyes házasságok ügyében
támadt viszály. III. Frigyes Vilmos király a vegyes házasságokról szóló
törvényt, mely szerint az ily házasságokból származó gyermekeknek mind atyjok
vallását kellett követni s a katolikus lelkészeknek tiltva volt a
gyermeknevelésre vonatkozó ugynevezett reverzálisok kérése, mely törvény
eredetileg az ó-porosz tartományok számára hozatott, 1825. a rajnai
tartományokra és Wesztfáliára is kiterjesztette. De mivel itt életrevaló katolikus
szellem ébredett, határozott ellenállásra talált; a plébánusok püspökeik
utasításai szerint a vegyes házasságoknál megtagadtak minden asszisztenciát,
hacsak a házasfelek meg nem igérték, hogy a gyermekek kivétel nélkül mind a
katolikus vallásban fognak neveltetni. Ezen ellenkezés miatt a kormány a
lelkészek közül többeket fenyítő törvényszék elé állíttatott, a püspököket
pedig felhívta, hogy a törvény végrehajtására segédkezet nyujtsanak. A püspökök
az egész ügyet a szentszék elé terjesztették és VIII. Pius pápa 1830 március
25-ről kelt Litteris altero abhinc anno kezdetü bullájában a következőket
rendelte: «Vegyes házasságokat egyházilag megáldani csak akkor szabad, ha a
katolikus fél szabad vallásgyakorlata és valamennyi gyermek katolikus nevelése
kellőképen biztosítva van; e biztosítás nélkül meg van engedve a passiva
assistentia; jövőre Poroszországban a trienti forma meg nem tartásával kötött
vegyes házasságok is érvényesekül tekintendők; a multban ekkért kötött
házasságokra vonatkozólag pedig a püspökök felhatalmaztatnak, hogy azokat, ha
egyéb akadály fenn nem forog, in radice orvosolhassák». A porosz kormány
azonban ezen brévével nem volt megelégedve és sikerült a kölni érsekkel,
Spiegel gróffal titkos egyezséget kötnie, melynél fogva a plébánosok minden
vegyes házasságot megáldjanak anélkül, hogy a jegyeseket megkérdeznénk, mely
vallásban fogják gyermekeiket nevelni. Miután a trieri, münsteri és paderborni
püspökök ezt a titkos egyezséget szintén elfogadták, mind a négy főpásztor ily
értelemben utasította papjait, és ily módon a pápai brévét határozottan
kijátszották. De midőn D. lett kölni érsekké, és e titkos egyezség közelebbi
megvizsgálásakor meggyőződött, hogy az a pápai brévének nem felel meg, azonnal
kinyilatkoztatta, hogy ő a pápai bréve szerint fog intézkedni. Törhetetlenül
ragaszkodván e határozatához, a kormány végre erőszakhoz folyamodott, az
érseket 1837 november 20. este elfogatta s Minden várába foglyul vitette;
egyuttal iratott tett közzé, melyben a várfogságra hurcolt főpapot nemcsak a
vegyes házasságok és a hermesianismus ügyében követett magatartásáért rótta meg
keményen, de ezenfelül forradalmi üzelmekről is vádolta. Ez erőszak a
katolikusokra nemcsak egész Németországban, hanem egész Európában, sőt még
Amerikában s nagy hatást tett. XVI. Gergely pápa 1837 december 10. ünnepélyes
allokucióban tiltakozott a katolikus püspökök pedig üdvözölték a hitvalló bátor
főpapokat a kölni, és az ugyanezen okból börtönre vetett poseni érseket, Dunin
Mártont. Még a hermesianus papok is tömegesen sorakoztak érsekük körül; a
lelkésze ezután a vegyes házasságok körül való eljárásban csak az egyház
törvényei után indultak. A katolikus öntudat oly hatalmasan felébredett, hogy a
kormány is célszerünek találta engedni. 1839. év tavaszán az ősz érsek kiszabadult.
Minden várából Münsterbe ment. IV. Frigyes-Vilmos király fényes elégtételt
szolgáltatott neki, amennyiben ünnepélyesen kiniyilatkoztatta, hogy «sohasem
osztotta a gondolatot, hogy az érsek forradalmi üzelmekben részt vett volna».
D. az érsekségről önként lemondván, Geissel Jánost, a speyeri püspököt kapta
koadjutornak cum spe successionis. 1844. Rómába zarándokolt, hol XVI. Gergely
nagy kitüntetéssel fogadta. Művei: Ueber förmliche Wahrheit und kirchliche
Freiheit (Frankfurt 1818); Versuch zur Erleichterung d. inneren Gebetes
(Münster 1833); Frieden unter der Kirche und dem Staate (Münster 1843);
Predigten (u. o. 1843).
Forrás: Pallas Nagylexikon