Drótkerék
A messzefekvő transzmisszió-tengelyeket drótkötéllel szokás
hajtani és ilyen esetben a tengelyekre a dót keresztmetszetének megfelelően
bevágott koszoruju kereket ékelnek. Az ilyen D. lehet egy vagy kátvágányu. A
120 méterig távolra fekvő tengelyeket egy kötéllel forgathatjuk, ennél távolabb
fekvők hajtására azonban két vagy több kötelet használunk és ilyenkor minden
100 méterre építenek egy állványt, melyre egy kétvágányu D.-t helyeznek. Az
egyik vágányban fekszik az első kötél, mely az erőt idáig hozta a másik
vágányban pedig az erő továbbszállítására való második kötél. A drótkerék
rendesen vagy egészen öntöttvas vagy pedig öntött rézkoszoru és igy kovácsolt
küllőkkel van egybekapcsolva. A kerék koszorujának vágyánát tisztára
kiesztergályozzák s gyakran bőrrel vagy fával bélelik (l. Bélelt drótkerék). A
transzmisszióhoz használt drótkötél átmérője rendesen az erő nagysága szerint
8-20 cm. között váltakozik. A vas drótkötelek átmérőjének ker esztmetszete
k = 1/4 ¸ 1/5
N/v az acél drótköteleké pedig k =1/8 ¸ 1/12
N/v-re vehető, mely képletben k a kötél keresztmetszete cm2-ben, N
az átviendő lőerők száma és v a kötél másodpercenkinti sebessége meterb en. A
kötél átmérője pedig, ha a kötél 36 drótból áll d = 17 Ö k, ha pedig 42 drótból
d = 18 Ök. A drótkerék átmérője a kötél átmérőjének 180-szorosára vehető.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|