Dsonka
(khinai nyelven dsuen, kantoni tájszó szerint dsonk) a. m.
hajó, egy khinai vizi jármű, mely a hajóépítészetnek még első korából ered és
akkori jellegét évszázadokon át egész mostanáig változatlanul megtartotta. A D.
idomtalan, nehézes alaku, lapos fenekü hajó, melynek nagysága 100-500 tonna
között váltakozik. A hajó közepe alacsony, hajókamrákkal ellátott elő és
tatrésze azonban elől és hátul magasra emelkedik és nagyon kinyulván nem
közvetlen a hajó fenekén, hanem a megfelelő hajlított, hosszu orr- és fartőkén
nyugszik. Miután a gerendázat a bókonyoknak és a palánkoknak egymással való
összekötései aránylag gyöngék, egész szervezetük általában könnyü, a dsonka
hajók erős viharban és magasan hullámzó tengeren hasznavehetetlenek, mert sem a
szél erejének, sem pedig a hullámok lökésének, ütésének nem képesek
ellentállni. A D. rendesen három árbocot hord, szárak nélkül, melyek inkább
csak egy ágaitól megfosztott fához hasonlítanak és oldalankint egy-egy indiai
nádból font csarnakkötéllel támogatvák. Az ormányárbócot egy, nem a hajó
közepéről, hanem a jobb felén kinyuló, ki- és behuzható rud helyettesíti.
Minden árbócnak csak egy vitorlája van, mely több darab, bambusnádhoz varrott
gyékényből készül. A nádaknak mindegyike egy faabroncs által akként lesz az
árbóchoz erősítve, hogy a vitorla az árboc fán fel- és lehuzható legyen. Némely
D. a keresztárbócon, kivételesen vászonból készült vitorlát visel. A horgonyok
igen gyakran és csupán nehéz és kemény fából vannak faragva, s lánc helyett
nádból font kötéllel fölszerelve. A Dsonkák a lavirozásra alkalmatlanok s
csupán hátsó széllel a szél előtt futhatnak. Ez okból a Khina, Szingapore és
Java sziget partjain uralkodó és állandó monszun-szeleket képesek csak
felhasználni arra, hogy utjokat a megfelelő évszakokban ez irányban megtegyék.
A hadi D. az ilyennevü kereskedelmi járművektől csak némileg erősebb
szerkezete, nyulánkabb alakja és jobb vitorla felszerelése által különbözik,
melynek következtében a vitorlázásra alkalmasabb is és a folyamokon, valamint a
tengerpartokon a felügyeleti szolgálatot több v. kevesebb sikerrel végezni.
Minden D. homlokoldalára egy nagy szem van festve, mert a khinaiak véleménye
szerint anélkül a hajó utját tévesztené.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|