Duda
egyike a legrégibb népies hangszereknek. Midőn történelmi
népfajnál divatozott különféle elnevezések alatt, de keletkezésének helye s
feltalálója ismeretlen. Sokan görög találmánynak tartják, hol symphoneia volt a
neve, mint minden oly hangszernek, melyen több hangot lehetett egyszerre
hangoztatni. A régi zsidóknál is ily néven fordult elő, hova valószinüleg a
görögöktől származott át. A rómaiak tibia utricularis néven ismerték, mely
későbben cornemusa-ra változott. Az appenini hegyvidéken leginkább a
pásztoroknál van még manapság is divatban. Olaszországból Franciaországba
származott át cornemuse rurale, sifflet pastorlae v. sourdeline elnevezéssel.
Ez ős hangszer lassankint elterjedt aztán minden európai népnél, főleg a hegyi
lakóknál, hol még manapság is nagy mértékben divatozik. Kedvelt hangszere a
skótoknak, kiknél bagpipe a neve. Ugyszintén a magyar- s oláhországi kárpáti
hegylakók is széltében használják s más hangszerek hiányában népünnepek,
lakodalmak s más népies ünnepségeknél, a különböző alaphangokra támaszkodó D.-k
képezik a legmonotónabb s legprimitivebb zenekart. Alakját léggel töltött
kisebb-nagyobb terjedelmű tömlő képezi, alul és felül sipokkal ellátva. Az alsó
egyes vagy kettős sip a folyton bugó basszust képviseli, a felsők pedig
nyilásokkal is el vannak látva az ujjak számára. Kezelője balkézzel a nyakára
kötve tartja, mig jobb kezével (vagy hóna alá fogva a felső karjával) a tömlőt
nyomkodja s ajkával a felső sipokba fuj. Rendesen kecskefej képezi külső
diszét, mintegy jelezve ezzel a hegyi pásztori életet. Hangja kellemetlen és
metsző. A szabadban és messziről még csak türhető, de közelről v. éppen zárt
helyiségben majdnem kiállhatatlan.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|