(gör. biografia), a történetirás egy faja, mely egyes
személynek élettörténetét adja elő. Az igy felfogott É. nem szorítkozik hőse
életének külső eseményeire, hanem a belső ember rajzára, jellemzésére törekszik
s nevezetesen azt a kapcsolatot kutatja, mely az egyén és azon viszonyok közt
fennállt, melyekbe történetileg helyezve volt, mint hatottak azok ő reá s mint
hatott ő is ki azokra. Az első tekintetben vizsgálja az illető egyén fejlődését
s jellemének, lelki tartalmának alakulását, amint a faj, a hely, a kor, a
hagyomány és a sors, szóval fizikai és társadalmi környezete fejlődését meghatározta;
a másik tekintetben pedig vizsgálni fogja hősének törekvéseit, cselekvésének
rugóit, céljait, eszközeit és tetteinek hatását. Igy az É. a többi történeti
fajoktól lényegesen különbözik abban, hogy nem az események fonalán halad,
hanem az egyént teszi ábrázolása központjává, a körül rajzolja meg a kort és a
kor eseményeit. Az É. ennélfogva az egység elvét sokkal hivebben megtarthatja,
mint a történetirás, s ha kiváló történetirót az előadás művészete nélkül el
nem képzelhetünk, annál kevésbbé kiváló életrajzirót, mivel itt a művészi
ábrázolásra a tárgy egységes és konkrét természete már önként kinálkozik. Az
életrajzirónak nagy általános tudással, kivált lélektani, erkölcsi és
történelmi műveltséggel, éles elemző tehetséggel és nagy komprehenziv erővel kell
birnia, hogy az egyén és a viszonyok kapcsolatát fölismerje, a lényegest
kiemelje, s bizonyos művészi ihlettel is, hogy hősét hátterével együtt élénken
szemléletünk elé varázsolja; a tárgy beható ismeretét említenünk is alig kell.
Életrajz tárgyául oly emberek élettörténete alkalmas, akik emlékezetes pályát
futottak meg, s szellemi v. erkölcsi kiválóságuknál történeti jelentőségüknél
vagy sajátszerü sorsuknál fogva érdeklődésünkre számíthatnak, mint nagy
államférfiak, hadvezérek, tudósok, irók, művészek stb. Legjobban megérti s
legméltóbban is feltüntetheti egyébként egy-egy kiváló alak pályáját az olyan
É.-iró, ki hősével bizonyos mértékig szellemi rokonságban van. Legközvetlenebb
vonásokat szolgáltathat életrajzához maga az illető egyén, s valóban a
nagyszámu önéletrajzok jó részében oly bizalmas és a lélek mélyét megvilágító
vonásokat találunk, minőket más megfigyelő alig vett volna észre; másfelől
azonban az önmegfigyelés nehézségei is többnyire feltünnek az ily munkákban;
mindenesetre nagyfoku önismeret, őszinteség és igazságszeretet szükséges hozzá,
hogy az önéletrajz hű képét adja az egyénnek. (Legnevezetesebb példák:
Szt-Ágoston, Confessionum libri XII. és Rousseau Confessions.) Életrajzok már a
görög és a római irodalomban is voltak. Ilyenek p. Tacitus Agricolája, Curtius
Nagy Sándora és Plutarchos párhuzamos életrajzai. Már Plutarchos felismerte a
jellemzésre nézve az apró vonások fontosságát. A középkori életrajzok leginkább
a szentek életét tárgyalták. Ujabb lendületet a renaissance és nevezetesen a
könyvnyomtatás elterjedése óta vett az É.-irodalom, s ujabb időben mindenfelé
nagyban művelik. Nálunk is már a XVII. századból vannak becses önéletirások is,
ugymint Kemény János erdélyi fejedelemé és Bethlen Miklós kancelláré («magától
igazán iratott, kit az isten tud»). Nevezetes életrajziróink Kazinczy (Pályám
emlékezete és egyéb életrajzok), Kis János (Emlékezései), Toldy Ferenc (igen
sok magyar iróról: nagyobbak és jelesebbek: Csokonairól, Szenczi M. Albertról,
Kazinczy és kora stb.), Szalay László (Státusférfiak, Pest 1847-52), Csengery
Antal és Kemény Zsigmond b. (Magyar szónokok és státusférfiak Pest 1851), s
mind a tartalom, mind a forma tekintetében legjelesebb Gyulai (Vörösmarty
életrajza) stb. Ujabban történetiróink is gazdag biografiai munkásságot
fejtenek ki (Történelmi életrajzok stb.). Életrajzgyüjtemények, u. n.
biografikus lexikonok, mind általános, mind szakszerü irányban fölöttébb nagy
számmal vannak főleg a nyugati nagyobb irodalomban. Nevezetesebbek, egyetemes
tartalommal: Bayle, Dictionnaire universelle 1697 és többször, utoljára Páris
1820, 16 köt.; Michaud, Biographie universelle 1811-52, 52 köt. 3 kiad., 1870
óta; Höfer, Nouvelle biographie générale 1851-66. 46 köt.; Der Neue Plutarch,
kiadta Gottschall, Lipcse 1874-85, az első 11 köt. Egyes országokra
vonatkozólag: Stephens, Dictionary of national biography, London, 1884 óta, 50
kötetre tervezve; Wurzbach, Biographisches Lexikon des österreichischen
Kaisertums, Bécs, 1857 óta, több mint 55 köt.; (sok magyar É-zal); Liliencron
és Wegele, Allgemeine deutsche Biographie, Lipcse, 1875 óta, már 1888-ig 25
köt.; és egyéb irodalmakra nézve is. Nálunk Mindszenti Sámuel adott először
Ladvocat után, de bővítve egy Historiai Dictionariumot, 8 köt. Komárom
1795-1809; később Mokry Benjámin egy közönséges Historiai Biographiai Lexikont,
4 köt., Pest 1819; magyar tárgyut: Budai Ferenc, Magyarország polgári
historiájára való Lexikon a XVI. század végéig, 3 köt., N.-várad 1804, és Pest
1866. Ezeket később is követték egyéb gyüjtemények. (Magyar Plutarch 1879-től,
Uj Magyar Athénás, Magyar Sion, Uj Magyar Sion stb.), de nagyobb jelentőségre
nem vergődtek. Legnagyobb igyekezet mutatkozik az irodalmi életrajzok gyüjtése
terén. Legrégibb ilyen gyüjtemény volt Cwittinger D.: Specimen Hungariae
Literatae, 1711, 300 életrajzzal; nevezetesebb utódjai: Bod Péter, Magyar
Athenása, 1766, Horányi, Memoria Hungarorum, 3 köt. 1775-77, és Nova Memoria.
1792. Legterjedelmesebb s az adatok gazdagságára, pontosságára nézve is
legnevezetesebb magyar É.-gyüjtemény azonban Szinnyei József Magyar Irók Élete
és Munkái c. most folyó, 8 kötetre tervezett nagy vállalata, mely 1890,
kezdődött s mintegy 20 ezer magyarországi iró életrajzát fogja felölelni. Egy
modern egyetemes magyar É.-gyüjtemény még a jövő feladata.
Forrás: Pallas Nagylexikon