Északkeleti vasut
v. Magyar É. A Tiszavidéki vasut 1859. kapott engedélyt a
Nyiregyházáról Naménybe vezető vonal megépítésére. E terv elejtetett. Ekkor
Debrecen és Szathmár városok közönségének szorgalmazására a Debrecenből
Szathmáron át Szigetre vezető vasut előmunkálataira gr. Forgách Antal és Kovách
Lajos kért engedélyt 1864., az 1867. megalakult magyar kormány országos
érdeknek tartván a hosszabb vonalakból álló vasuti vállalatok alakulását,
befolyásával a Felső-Magyarország keleti részén építendő vasuti hálózat
engedélyesei és a fennebb megnevezett érdekelteket egyesítvén, az 1868. évi
XIII. t.-cikkel a Magyar É. vasut építésére megadta az engedélyt. Az
engedélyezett vonalak a) Debrecentől Szatmár-Németin és Tekeházán át
M.-Szigetig; b) Tekeházától Csapon át Kassáig, ez utóbbiból kiágazólag
S.-A.-Ujhelytől-Zomborig; és Bátyutól-Munkácsig. E vonalakra mértföldenkint
ezüstben 37100 frt kamatbiztosítás nyujtatott és a 64,5 mértföld hosszu vonal
biztosított tőkéje 47214000 frtban állapíttatott meg. A részvény és kötvények
szelvényei 10 évre adó- és illetékmentesek voltak. Az építés a berlini dr.
Stroussberg Henrikre bizatott. Stroussberg a kamatbiztosítás alapján
kibocsátott építési tőkéért elvállalta a vonal megépítését, teljes
felszerelését, az építés ideje alatt felmerülő időközi kamatok és igazgatás
költségeinek fizetését. Az előmunkálatok lassu végzése, az addig nem ismert
árvizmagasságok, végre a francia-német háboru kitörése következtében beállott
munkáshiány ott a különben is rosszul vezetett vállalatot megbuktatá. 1871.
Stroussberg kijelenté, hogy csak akkor képes folytatni a munkálatokat, hogyha a
beszerzett anyagok értékének arányában előleget kap. Ez engedélyeztetett, akkor
azután 1871. márc. Stroussberg a vállalatot a bécsi Union-banknak adta át. A
bank állitólag az építés befejezéseig 22 millió forintot veszített, mert a
Tekeházánál építendő 420 m. hosszu Tiszahid, továbbá a Kassa - Legenye-Mihályi
- s.a.-ujhelyi vonalon bekövetkezett csuszások a munkálatokat nagyon
megdrágították. A fennebb vázolt vonal építése közben az 1870: XVII. t.-cikkel
engedélyeztetett a Nyiregyháza-ungvári II-rendü vonal építése. Ennek mértföldje
után csak 20000 ezüst forint kamat biztosíttatván, az egész tőke 4960000
forintban állapíttatott meg. E vonalnak építésébe az első vállalkozó szintén
belebukott. Mindez többrendbeli bonyodalmat idézvén elő, a kormány ujabb
tőkerendezéseket engedélyezett. Végeredményként megemlíthetjük, hogy 1877 dec.
31. a névleges tőke volt 57390000 frt. Ehhez járultak a különböző kölcsönök
7394830 frt. Ebből a tulajdonképeni építési tőkére 57925730 frt jut, vagyis
kilométerenkint 99820 frt.
A pálya hossza volt: Szerencs - Mármaros-Sziget 243,1 km.;
Debrecen - Királyháza 150,4 km.; Bátyu-Munkács 26,3 km.; Nyiregyháza - Ungvár
93,9 km.; S.-A.-Ujhely - Kassa és az összekötő vonal 66,6 km. Összesen 580,3
km. E vonalak a közhasználatnak a következő időkban adattak át. 1871. Szerencs
- S.-a.-ujhelyi, Debrecen - szatmári. 1872. S.-A.-Ujhely - l.-mihályi,
S.-A.-Ujhely - Csap - ungvári; Csap - királyházi, Szatmár - mármaros-szigeti.
Nyiregyháza - kisvárdai. 1873. Kis-Várda - csapi, Legenye-Mihályi - kassai. Az
É. összes vonalai államosítva lettek 1890. a XXX. t.-c. alapján. V. ö. Vörös
László, Magyar vasuti évkönyvei.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|