a természet személyesítésén alapszik. Az egész természetet
szellemekkel népesíté be a primitiv ember képzete, mely a fáknak is nemcsak
emberi érzést, hangot tulajdonít, de alakjukban is olykor természetfeletti erőt
és az istenség jelenségét véli észrevenni. E képzelet ősi időkben kétségenkivül
azon hitben nyilvánult, hogy a növény, a fa az emberhez hasonló, emberi
érzéssel felruházott lény. Midőn későbbi időkben a primitiv képzethez némi
botanikai fogalom is járult, e hit is megváltoztatta alakját: a fa magában véve
nem volt többé emberi érzéssel biró lény, hanem valamelyik emberi léleknek
tartózkodási helye, annak külső alakja, ruhája, vagy pedig valamelyik
elkárhozott emberi vagy isteni lény székhelye. Végül egy harmadik képzetcsoport
a fát démonnak tartja, mely a fával együtt születik s azzal együtt meghal,
rendesen a fában lakik, mely neki ugyszólva testét képezi, de gyakran a fán
kivül is emberi vagy állati alakban is megjelenik. A görögök és rómaiak
mitologiája nemcsak az erdőket és berkeket, hanem egyes fákat is
természetfölötti, csodás lényekkel népesített be. A driadok, nimfák, a
hamatriadák, Zeus leányai a fákkal éltek, a fákkal haltak meg. Rómában tilos
volt élő fát kivágni, nehogy ezáltal a fában élő isteni lény veszítse az
életét. A máltai félsziget, a Tonga-sziget benszülöttei a fák lelkeit imádják.
A szenegambiai négerek a fák hosszuhaju szellemeihez fohászkodnak; Bulgária,
Macedonia szlávjai még manapság is egyházi szertartások kiséretében engesztelik
meg a fák lelkeit. A szerb, mielőtt levágná a tölgyfát, melyet számos nép
szentnek tart, leölt állat vérével áldozik, hogy megengesztelje vakmerőségeért
a fa szellemét. Számos nép, igy a velünk rokon mordvaiak is, az istenségnek
hozott áldozataik egyes részeit fákra aggatják, vallásos szertartásaikat szent
fák alatt hajtják végre. Manapság p. a torjai Büdös-höz zarándokoló beteg
székely öntudatlanul is még mindig áldoz, midőn a közellevő fák valamelyikére
ruhadarabot akaszt azon hitben, hogy ezzel megmenekszik betegségétől. A régi
áldozatok manapság csontvázakká váltak, melyeket a magyar nép nemcsak karókra,
hanem élőfák tetejére is rak. Csikmegyében akárhány helyt ló- vagy juhkoponyát
huznak a kerítés karóira vagy raknak hegyek és fák tetejére, hogy a nyájat ne
bántsák a ragadozó állatok; Háromszéken pedig ezelőtt lókoponyát raktak a
faluhoz legközelebb eső hegyre vagy fára, ha a vidéken marhavész uralkodott.
Számos betegségnél a nép a beteg használta gyógyszereket élőfára akasztja.
Hideglelésben szenvedő magyar paraszt napfelkelte előtt megráz egy élőfát,
mondván: «Jó napot fa! vendéget hoztam neked, a hideglelést; terád hagyom». Ha
a gyermek nem akar nőni és általában beteges, egy élőfát vágnak ki és azt ugy
hasítják ketté, hogy koronája felé még összefügg, a felhasított végét egy
cölöppel kifeszítik és az igy támadt nyiláson keresztül huzzák a gyermeket. Ez
az eljárás számos nép előtt ismeretes. Különös gyógyerőt főleg az oly élőfának
tulajdonítanak, mely oly nyilással bir, mely két külön fa egybenövéséből
keletkezik. Ezen néphiedelmek a pogánykor fakultuszának utolsó maradványai,
melyeket az óvilágot átalakitó kereszténység nem birt még egészen elfeledtetni.
Valamint az erdők sürüjében épített kolostorok a pogány áldozó helyeket akarták
helyettesíteni, ugy a fák árnyában felállított szentek szobrai, a fákhoz
feszített megváltó, az isten anyjának élőfára szegezett képei a nép
kedélyvilágát akarták eltéríteni a fák kultuszától, mellyel az a maig is divó
népszokás is összefügg, hogy sok népnél az ujszülött-gyermek számára egy fát
ültetnek.
Forrás: Pallas Nagylexikon