Az 1860 okt. 20. kiadott császári diploma az 1848. előtti
rendi és részben federalisztikus hagyományokhoz való visszatérést jelölte. Bár
ez az oktrojált alaptörvény éppen nem elégítete ki az 1848-i törvényekhez
ragaszkodó Magyarországot, a bécsi katonai és hivatalos körök mégis ugy
találták, hogy a magyarok hálátlanok, és ellenök, kik a diplomában oly
kiváltságos állást nyertek, az örökös tartományoknak, különösen pedig a német
elemnek szervezésében kell megtalálni az egyensulyt. Ez irányt jelöli
Schmerlingnek, a nagy osztrák párt liberális hirben álló vezérének,
államminiszterré való kinevezése Goluchovszky helyébe (1860 dec. 13.). Néhány
héttel utóbb Rainer főherceg, kinek egyátalában nagy befolyást tulajdonítottak,
bizatott meg a miniszterium vezetésével, ugy hogy csak igen átlátszó fátyol
borította el az uj kormánynak szermélyes jellegét. Nemsokára megtörtént a döntő
lépés, nemcsak a nem-magyar királyságok és országok organizációjára, hanem az
egész összbirodalomra kiterjeszkedő alkotmány szervezésére.
Az 1861 febr. 26. kibocsátott, az egész minisztériumtól
aláirt császári patens a diplomát egyebekben megerősítve, egyuttal alaptörvényt
alkotott a birodalom képviseletére nézve. Szerinte a birodalmi tanács
urakházából és képviselők házából fog állani. Az utóbbinak 343 tagja lesz, mely
számhoz Magyarország 85-tel, tehát kicsi hiján egy negyeddel, Horvát- és
Tótországok 9-el, Erdély 26-al járulnak. A patens tehát, az 1849 márc. 4-i birodalmi
alkotmány értelmében, a birodalmi képviselet egységét szándékozott
megalapítani. Magyarország különállóan és a dualizmus csak annyiban ismertetnek
el, a mennyiben külömbség tétetik azon ügyek közt, melyek csak a magyar korona
országain kivül eső királyságokra nézve közösek, és a Magyarországgal is közös
ügyek közt. Egyszersmind a magyar kancellár arra utasíttatott, szólítsa fel a
magyar országgyülést, küldjön követeket a birodalmi tanácsba. Az uj alkotmány,
melyet ily módon Magyarországra is ki akartak terjeszteni, nem volt
parlamentáris, a mennyiben a miniszterek felelősségét még elvben sem ismerte
el. Épp oly kevéssé felelt meg a szabadelvüség és a központosítás
követelményeinek. A követeket a tartományi gyülések választották, oda pedig, ha
nem is a rendek, de az érdekek, az osztályok küldték képviselőiket
(Interessenvertretung). A nagybirtok (Dalmáciában a legtöbb adót fizetők), és a
városi lakosság, valamint az ipar- és kereskedelmi kamarák egyenesen
választottak; a vidéki községek közvetve, bizalmi férfiak által. Szembeszökő
volt az egész, nagy vonásaiban mai napig is érvényes rendszerben az a törekvés,
hogy egyrészt a nagybirtoknak, tehát nagyjában a régi kiváltságos rendszernek
és a koronának, másrészt a többnyire német lakosságu városi polgárságnak
tulsulyt biztosítson a többi lakosság fölött. E szempontokból a Lajtán-tul is
erősen megtámadták, különösen a csehek Rieger alatt, és az őszinte liberálisok,
mint Rechbauer és Kaiserfeld. Magyarországra nézve pedig a császári nyilt
parancs épp oly elfogadhatatlan volt mint a márciusi alkotmány, mint minden
kisérlet a magyar országgyülést egy magasabb képviselet alá rendelni, s igy a
magyar államot a függetlenség legfőbb kellékétől, az önmagával való
rendelkezéstől megfosztani. A visszahatás azonnal erősen nyilatkozott a
megyegyüléseken, majd az országgyülésen. Teljesen végrehajtva az ellenkezés
következtében a F. soha sem volt; a birodalmi képviselet a szt. korona országai
részvétele nélkül csonka maradt. Csak az erdélyi szászok és románok követei jelentek
meg Bécsben 1863. V. ö. Marczali, Legujabb kor története 872-874. l.
Forrás: Pallas Nagylexikon