(oroszul: Csernoje More, törökül: Kara Dengiz, a régiek
Pontus Euxinusa), Európa DK-i és Ázsia legnyugatibb része közt fekvő tengeröble
a Földközi-tengernek, amellyel a Dardanellák, a Márvány-tenger és a Boszporus
kötik össze, az é.sz. 40° 56" és 46° 36", a k..h. 25° 1" és 39° 28" közt.
A hosszabb tengelye KNy-i irányban 1187, legnagyobb szélessége 613 km.;
legkeskenyebb (270 km.) a Szarics-fok és a Kis-Ázsiának Ineboli és Anapa
mellett fekvő partja közt. Területe az Azovi-tengerrel együtt Krümmel szerint
382,843 km2. Egész kerükete 4914 km., amiből Európára 2866, Ázsiára
2048 km. esik. Oroszország, a török birodalom, Bulgária és Románia fogják
körül. A Krim-félszigeten a jelentékenyebb hegyfokok: Takli, Tas-Kicsik,
Aiudag, Kikineisz, Sarics, a legdélibb Feoleit, Kherzonezusz, Eupatoria,
Tarkhan-Kut és Saribulat. A kikötők: Kaffai, Balaklavai és a nagy
Kalamatai-öböl két végében Szebasztopol és Eupatoria. A kis folyók a Csernaja,
Belbek, Kacsa és Alma. Krim-félsziget és Taurisz kormányzóság kontinentális
része közt ékelődik be a Karkinit-öböl, amelynek végében Perekop fekszik. A
kontinentális Oroszország partjai mindenütt szabályosak és alacsonyak: rajtuk
sok a tó, az u.n. liman. A Krim-félszigethez legközelebb esik az odesszai
kikötő, amelynek bejáratát Tendra sziget védi. Tőle Ny-ra van a Dnyeszter-liman
és 90 km.-nyire D-nek a Duna-torkolat; e részen Odesszán kivül Kherszon,
Nikolajev a Bug torkolatánál, Ocsakov a Dnyeper-liman bejáratánál és Akkermann
a kikötővárosok. A Duna-torkolat három ága: a Kilia, Szulina és Sz.-Györgyi
Leti s Moije szigeteket fogják körül. A partok itt kidomborodnak, ami a Duna
vizétől lerakott iszapnak (Hartley szerint évenkint 60 millió m3)
tulajdonítható. A Duna-torkolattól D-re a part Ny-nak vonul vissza, azután
egyenesen D-nek vonul a Bolgárországhoz tartozó Kali Akri-hegyfokig. Ez a rész
a Dobrudsa, hol a partok mentén egész sora terül el a többé-kevésbé sósvizü
tavaknak, aminők a Razim, Golovica, Szmaika és Szinoje. Kikötő helyek itt:
Küsztendse, Mangalia, Kartal és Szatalmis. Kali-Akritól D-re van a
Balcsiki-öböl, a várnai kikötő, amelynek közelében a Pravodi és Akilli kamcsik
torkollik, az Emineh-fok; azután a Miszivrii-, Ankhialoi- és Burgaszi öblök. Ez
utóbbitól D-re a Fanarakii-fokig a partvonal kevésbé egyenes; több rajta az apró
bemélyedés. A szakadozottabb részen torkollik a Mandra, a Faki Dereh, az Ana
Dereh és végül a Derkosz nevü parti tóba az Isztrandsa. A legnagyobb öböl az
Iniadai, a legjelentékenyebb hegyfok a Kara Burun. A főbb kikötők: Szizebolu,
Szaliklere és Agathopoli. Az anatoliai partokon, amelyekből középen az Indse
Burunban végződő duc áll ki s a melyek nagyobbára magasak, mintegy 90 folyó
folyik a F.-be; ezek közül a nagyobbak a Szakaria, Filiasz, Kizil és
Jesil-Irmak, a Kharsit-szu, Kilids-szu, Devrikian-Irmak, Kara-szu, Termek,
Batlaman és Ak-szu. A nagyobbára lapos öblök a következők: a Kerpeh-félsziget
mellett levő Szingirlui, a nagy Inebolii, a Szinopei, az Indsefok és Boz-Tepse
közt, a kis Csobanlari, a Szamszuni az Indsir és Irisz-fok közt, az Uniehi és Fatiszai
a Jaszoni-foktól DNy-ra, a Jona és Hierosz Burun közt fekvő széles öböl, Ordu,
Kirezun és Tireboli kikötőkkel és végre a Trebizondei. A Lazisztani part, a hol
a Kollar és a Kolova-dagh emelkednek, magas és meredek; csak ott terül el
szélesebb lapály, a hol a Csoruk torkollik és Batum város kikötője, 1886 óta
orosz hadi kikötő, fekszik; Lazisztántól É-ra terül el a régi Kolchisz,
alluvium alkotta sikság, a melyet a Szupsza, Rion, Khopri és Ingur öntöznek; a
vasuti végpontul szolgáló Poti és Redut-Kaleh a kikötői. Abkháziának DK-től
ÉNy-nak huzódó partjain, a Kodor-fok közelében a Kaukázus végső kiágazásai
jelennek meg és Anapáig kisérik a partokat. Rajtuk keresztül a Bszib, Pszu kis
folyók törnek maguknak utat. Szukum-Kaleh, Szocsi és Anapa a nagyobb kikötók.
Anapától a Tamen nevü alacsony félsziget nyulik el a Kara-Kuban limánjáig, azon
folyó torkolatáig, amelynek egyik ága az Azovi-tengerbe szakad.
Fizikai tulajdonságok. A F. nevét azon viharokról és
zivatarokról kapta, amelyek sok hajónak okozták már vesztét. Bolgárország és
Dobrudsa mellett a DNy-i, DK-i és D-i szelek a veszedelmesek, különösen az
equinokcium idején Anatolia mellett az ÉNy-iak és Ny-iak. A tenger DNy-i
részében az ÉK-i szelek okoznak bajokat; ezek ellen csak a Kaukázus láncai
nyujtanak védelmet a Szinope és Lazisztán közt fekvő partoknak, a melyeken
azután a déli gyümölcsök meg is teremnek. Ugyanilyen az éghajlat Kolchisz és
Abkhazia partjain is. Innen tul azonban ismét az É-i szél, amelyet itt szintén
borának hivnak, gyakorolja az uralmat. A viz hőmérséklete általában csekélyebb,
mint a Földközi-tengeré; az É-i szelek lehütik; dec. és jan. hónapokban tehát
többször megtörténik, hogy az É-i partokon és a Duna torkolatánál is befagy a
viz és a hajózás szünetel, sőt kivételes években 401. és 762. az egész tenger
felszinét jég takarta. A viz átlagos hőmérséklete Odesszánál 9-11°, a
Krim-félszigetnél 9-10°. Potinál és Trebizondnál 14,5°, Anatolia partjainál
14°, Bolgárország és a Dobrudsa mellett valószinüleg 9-10°. A vizállás
magassága nem mindig egyforma; az évszakok szerint változik; májusban a nagy
folyók torkolata közelében, juniusban pedig a távolabbi helyeken éri el a
legnagyobb (130 mm.-t a rendes vizállás fölött) magasságot; a legalacsonyabb
(58-84 mm.-rel kevesebb a rendes vizállásnál)a vizállás október és jan.
hónapokban. Maydell és Brückner a vizállás e változásait azon nagy folyóknak
tulajdonítják, a melyek beléje torkolnak s több vagy kevesebb vizet hoznak
magukkal és a melyeknek, a kisebbeket is beleszámítva, 2 millió 463000 km2
a vizterületük. A folyók, amelyek beletorkolnak, több vizet hordanak belé, mint
a mennyit elpárolgás által elveszít; fölösleges vize tehát a Boszporuson át a
Földközi-tenger felé folyik; e fölösleges viz azonban egyszerre a szük
tengerszoroson nem folyhatik át, amiért is két mellékáramlat is keletkezik; az
egyik az európai Törökország partjait követi, legfölebb Sziszeboluig, a másik
pedig Trebizondeig jut és itt találkozik az Azovi-tengerből jövő árammal, amely
Ny-felé szorítja. A sótartalma csekélyebb, mint a Földközi-tengeré. (Göbel
szerint 17 ezred, Carpenter szerint 19); mivel a belé folyó sok édes viznél
fogva még mindig több, mint amennyit várni lehetne, bizonyos, hogy a
Márvány-tengerből egy tenger alatti áramlat sós vizzel látja el. A mélysége, különösen
ÉK-en és DK-en már a partok közelében is jelentékeny; ezen részében Kercs és
Szukumkhale közt mérték meg a legnagyobb mélységet (1868 m.). ÉNy-on a
tengerfenéknek szelidebb a lejtője; egyébként azonban az egyforma mélységeket
összekötő vonalak csaknem ugyanazon alakot irják le, mint a partok. Kivéve a
partok melletti részeket, zátonyok nincsenek e tengerben; sziget is csak három
van benne, ezek: Ilan-Adasszi vagy Kigyó-sziget a Duna torkolata közelében,
Berezan, 14 km.-nyire Ocsakovtól és Kefken a 28. hosszusági foktól Ny-ra. A
miocen korszakban a F. még összefüggött a Kaspi- és Aral-tóval és ezért faunája
ezekével egyezik meg legjobban.A halfajok számát csak 50-60-ra teszik, annál
nagyobb azonban az egyének száma; egyedül csak Oroszország lakói évenkint
mintegy 5 millió frank értékben halásznak halakat. A F. már rég idők óta élénk
közlekedés szinhelye. Az ókorban a görögök és macedoniak, a középkorban Velence
és Genova hajósai jártak rajta. Amióta azonban Konstantinápoly török kézre
jutott, a kereskedelem a F.-en aláhanyatlott és uj lendületet csak akkor vett,
midőn az oroszok elfoglalták Azovot. Azóta azonban tetemesen emelkedett; 1881.
csak az orosz kikötők forgalma közel 162, 1892. pedig 208 millió rubelre
rugott.
Forrás: Pallas Nagylexikon