(souverainitas). Az államnak, mint legfőbb politikai
közületnek természetében rejlik már, hogy kifelé minden idegen hatalomtól
független, bent pedig hatalmának minden alárendelt. Szoros értelemben ezt
nevezzük F.-nek, amely tehát kettős irányban nyilvánul: negativ, kizáró más
hatalommal szemben és pozitiv az államot alkotó elemek irányában. Nem
mondhatnánk ugyan, hogy F. maga az államhatalom, hanem annak jellemvonása,
tulajdonsága, vele elválaszthatatlanul összekötött. A F. fogalmát egész
teljében a francia Bodin fejtette ki először (De la Républice 1577) és
csakhamar általános elfogadásra talál, épp ugy mint megjelölésére az általa
használt souverain és souverainetecute kifejezések, melyek az
államtudományokban ma is műszókat képeznek (a különböző nyelvekben:
suverenitás, sovranita, sovereignty, souveränität). A F., mint már nagy
vonásokban Bodin is jelzi, egyetemleges és általános, az állam egész területére
és összes tagjaira kiható; független és kizárólagos, felelőtlen; egységes és
oszthatatlan; örök időhöz nem köthető: korlátlan vagyis saját életkörében a
természeti lehetőség korlátozza csak és a törvényben, nemzetközi szerződésben
stb. kifejezett saját akarata. A középkor a F. fogalmát szabatos
meghatározásban nem ismerte; minden hatóság, melytől már fölebbezésnek nem volt
helye, szuverénnek mondatott, ami az akkori partikulárizmus mellett sok zavarra
szolgáltatott okot. Nagy haladást képez tehát Bodin elmélete, midőn a
közhatalmi életnek, legalább egyik oldalát kellő világításba helyzte. De már az
uralkodók hatalmi körét az államhatalomban nem tudja megkülönböztetni, illetve
elválasztani és ez okozta, hogy tanaiban az abszolutizmus, a korlátlan monarkia
leli támaszát. Az államhatalomnak Bodin által felismert tulajdonságait
(szerinte már puissance absolue) u.i. az uralkodó tényleges hatalmának
jellemvonásaként magyarázzák, azt minden fölé helyezve. Ez iránynak mintegy
reakcióját képezik a XVIII. sz. állambölcselői, de különösen Rousseau által
kifejtett népfelségiség elmélete. Szerinte a F. a nép atomisztikus tömegénél
van és gyakorlására annak többsége hivatott. Ez elveket a francia nemzetgyülés
már 1792 ápr. 20. hadüzenetében hivatalosan proklamálja és később a konvent
megvonni törekedik következményeit, ami nagy tévedéseknek lett szülőanyjává.
Mert a felségiségnek Rousseau-féle magyarázata, ha azt szószoros értelemben
vesszük, felbontja az államot; midőn a nép egyedeinek akaratát hajlandó
szuverén természetünek elismerni, a társas együttélést a szervezetlenség állapotára
viszi vissza és azért egyik alkatban sem valósítható meg. Még a legradikálisabb
demokráciában sem gondolható, hogy a többség mindig felmondhassa
engedelmességét a fennálló renddel szemben, a legfőbb hatalmat itt is valamely
állami organum, a nép- vagy nemzetgyülés gyakorolja. A népfelségiség elmélete
tehát csak szükebb értelemben jogosult. A F. forrása és alanya se nem az
államfő, ki az államnak bár legfőbb, de mégis csak egy tagja, se nem a nép
atomisztikus tömege, hanem az állam, a maga egészében, vagy, mint szintén
mondják, a közhatalmi szervezetben élő nemzet (nemzetfelségiség). Az államot
illeti meg a legfőbb tekintély, tisztelet, hatalomtelj, függetlenség, az
akarásnak és cselekvésnek szabadsága, a felelőtlenség, pedig ezek képezik a
F.-et. Ez nem létezik az állam előtt, sem kivüle, és vele enyészik el.
Monarkiákban a felségiségnek személyesítői a fejedelmek, akik azért szintén
szuverénnek tekintetnek. L. még Államhatalom.
Forrás: Pallas Nagylexikon