Feltámadás
E szó a keresztény vallási fogalmak szerint nem a lélek
halhatatlanságát, hanem a meghalt testnek Isten által eszközlendő fölélesztését
és a lélekkel örökre való egyesítését jelenti. Az ős keresztény atyák külön
apologiákban védik e tant egyrészt a pogány bölcselet, másrészt egyes eretnekek
ellenében. Igy Szt. Justin (Dialog. contra Tryph.), Athenagoras (De
resurrectione mortuorum); Tertullian (De resurrectione carnis); Szt. Efrém (De
resurrection mortuorum), veronai Zeno (De resurrectione) stb. A legrégibb
szimbolumokban ugy az apostoli, valamint az Athanasius-féle szimbolumban
világos kifejezést nyer a test feltámadásában vetett hit. Az ó-kereszténység
eretnekein kivül (Simon mágusz, Saturnin, Cerdon, Basilides, Marcion, ofiták)
tagadták a test feltámadását a gnosztikusok és manicheusok, a priscillianusok
és albigensek; tagadják a svedenborgianok, a materialisták, deisták,
racionalisták. A katolikus egyház a test feltámadásáról a következőket tanítja:
1. a test fetámadása általános lesz, minden ember fel fog támadni; 2. ugyanazon
test fog feltámadni; 3. a bünösök teste szenvedni fog; 4. az igazak teste
megdicsőült állapotban lesz és pedig annál nagyobb lesz a test dicsősége is,
minél nagyobb volt a földön az ember érdeme. Már Szt. Pál apostol (I. Korinth.
15. fej.) rámutatott azonban arra, hogy habár ugyanazon test fog is feltámadni,
ez az isteni mindenhatóság alatt oly változásokon fog keresztül menni, hogy nem
lesz többé a romlandóságnak alávetve, és igy a test ösztönei (evés, ivás,
nemzés stb.) sem fognak jelentkezhetni. Az általa felhozott hasonlat a földbe
vetett magról és az ebből fejlődő növényről legjobban illusztrálja a test
feltámadásának dogmáját. A kat. teologusok a megdicsőült testnek négy
tulajdonságát szokták fölemlíteni: impassibilitas, claritas, agilitas,
subtilitas. V. ö. a dogmatikus kézikönyveken kivül a következő monografiákat:
Seisenberger, Die Lehre von d. Auferstehung des Fleisches (Regensburg 1867).
Bautz, Die Lehre vom Auferstehungsleibe nach ihrer posit. u. speculativ. Seite
dargestellt. (Paderborn, 1877). Ochaba, a test feltámadása. (Budapest, 1891).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|