Feriae
(lat.), a régi rómaiak ünnep- és szünetnapjai, amelyeken
csupán a legsürgősebb munka volt megengedve, s amelyeket első sorban az istenek
tiszteletére, áldozatok bemutatására szenteltek, azután pedig lakomázással és
játékokkal töltöttek el. Többfélék voltak: közünnepek (F. publicae) és
magánjellegü ünnepek (F. privatae). A közünnepek ismét v. álló ünnepek régtől
fogva meghatározott napokon (F. legitimae v. stativae), p. a vásárnapok (a
nyolcnaposnak vett holdhét első napja, tehát minden 9-ik nap, azért nundinae,
l.o.), vagy mozgó ünnepek (F. conceptivae), amelyek évenkint ismétlődtek ugyan,
de napjukat évről-évre a papok határozták meg és adták köztudomásul (ilyenek
voltak p. a F. Latinae); voltak végre rendkivüli alkalmakkor parancsolt
közünnepek is nagy öröm v. országos gyász esetén (F. imperativae). A
magánünnepek egyes személyek, családok és nemzetségek öröm- vagy gyászünnepei,
születés- vagy halálozás napjai stb. voltak. A törvénykezés szünetei F.
forenses v. dies nefasti; ilyen évenkint 53 nap volt, melyeket a kalendáriumok
N betüvel jelöltek meg. Voltak ezenkivül megszakított napok is (dies
intercisi), amelyeken csak bizonyos órában szünetelt a törvénykezés. - Egyházi
értelemben a hét egyes napjai a hétköznapok: F. secunda (hétfő), F. tertia
(kedd) stb. Már Tertullianus (megh. Kr. u. 240.) igy nevezi a szerdát és
pénteket. A régi jelentés ily gyökeres elváltozását ugy magyarázzák, hogy a
husvét hetének elnevezéseit vitték át a többi hétre is. A husvét hetében pedig
első nap a feltámadás napja, a zsidó szombatra következő nap, s a többi napot
is az egyház az első ünnephez hasonlóan ülte meg, tehát ezek is feriák, ünnepek
voltak: a hétfő volt a második, kedd a harmadik feria stb. A szokásos
elnevezést törvényileg szentesítette s általánossá tette I. Sylvester pápa
(314-335). A hétköznapok a vasárnapokhoz hasonlóan kétfélék: F. maiores és
minores. Az elsőkhöz tartoznak p. az adventi és a nagyböjt napjai stb.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|