Az egyiptomiak, asszirok,
feniciaiak nemcsak fa-, de fém- és kőtárgyaikat is szinezték. A krimi Kr. e.
IV. sz.-ból való sirleletek tanuságaként a görögök finom dombormüves
fabutoraikat szinezték is. A római birodalomban a szin ragyogott minden
elképzelhető épületen és műtárgyon.
A középkor szinérzékét és szinszeretetét nem tagadta meg
butorain sem. Szobrai és templomi butorai épp oly szinesek voltak, mint a
lakások kényelmetlen fabutorai. A renaissance-korban kezd a F. kiszorulni a
palotákból a néphez, mert a relief-faragványos, ritka és ugyis szép szinü
fabutorokon a szin kezdett fölösleges lenni. A szegényebb osztály a reliefet
azonban ezután is festett ornamentummal pótolta butorain és házi eszközein.
Németországban és Svájcban a faépítkezéssel karöltve nagyon elterjedt a F.
Festett ládák, padok, ágyak még ma is divatosak Svájcban. A mai magyarországi
F.-ok eredetét Németországban kell keresnünk, bár tagadhatatlan, hopgy az egész
keleten, honnan a magyarok bevándoroltak, ma is vannak F.-ok. A krimi
tatároknál, a Kaspi-tenger melléki turkománoknál ép ugy megvannak a festett
cifra ládák, mint a persáknál vagy nálunk. Butoraink alakja azonban német
renaissance, s igy közel a föltevés, hogy hazai szászaink révén került a német
butorfestés, az esetleg létezett régi honinak föléje. Mai F.-aink nem alak, de
diszítésre nézve mégis sokban elütnek egymástól, ha vidékenkint vesszük
szemügyre. Renaissance az erdélyi szászok butora, melyen a rózsák, tulipánok fesztonokon
lógnak és a szegélyző disz is cikornyás rokokóformákat mutat. A festett disz
reliefet utánoz, mert az egyik oldalán fehér fényvonal és a másikon fekete
árnyékvonal köríti az alakokat. A székely butorok disze nem oly renaissance és
inkább természetes virágok utánzata. Liliom, rózsa, szegfü, gyöngyvirág, néha
tulipán: a szokásos virágalak. A fényes árnyékvonal alig tünik fel, sőt
többnyire hiányzik is. A csángó butorok a kettő között foglalnak helyet, nagyon
keleti módon stilizált virágalakjaikkal. A virágok közt néha egy-egy madár is
énekelget, de egyéb állat teljesen ismeretlen. A Mezőkövesd vidéki matyó-k
butorzata annyiban elüt ugyan az erdélyiektől, mint a velük azonos felvidéki
F.-októl, amennyiben naturális virágai minden szerves csoportosítás nélkül
szétszórvák. Az egésznek olyan zürzavaros persaszőnyeg hatása van. Ez a
karaktere a matyó himzéseknek is, hol a tömören rakott virághalmaz nem mutat
semmi rendet vagy szimetriát. A matyók török-tatár eredete diszeiken is
látszik. Az alföldi magyarság F.-ai rózsás, tulipános, százszorszépes diszt
mutatnak, ma már nagyon naturalisztikus kivitelben, ha még az ugynevezett «jó
izlés» egyszinüre nem mázolta be őket, régen pedig hires volt a komáromi és
győri láda.
Forrás: Pallas Nagylexikon