Figuráció
A latin Figura szóból eredő zenei kifejezés, amely alatt
részint azt értik, mikor bizonyos lényeges harmoniai hang közül több más
lényeges vagy lényegtelen, azaz: mellékhang csoportosul s egységes ritmikus és
metrikus hangképletet képeznek, p. a kemény C. hármas hangzatból vett lényeges
zöngékre támaszkodva, igy:
stb. ily esetekben a F. melodikus jelleget ölt. Ha több ily
hangcsoport követi egymást következetesen, mint az Etudök, a gyakorlatok vagy
virtuóz-tételeknél: akkor Passage nevet vesz fel. Harmoniai F. akkor áll elő,
ha bizonyos harmoniai fogások nem egyszerre hangoztatva lépnek fel, hanem tört
(Arpeggio l. o.) alakban. A szólami F. az, mikor többszólamu ének- v.
instrumentális tételeknél p. koráloknál, ellenpontozatos műveknél, Fugáknál,
egyházi s világi karoknál stb. valamely szólam, egyes lényeges zöngéjét a
harmoniának földiszíti s azt egy másikkal igy köti össze. A F. rendesen
előütéses, átfutó és váltakozó zöngék segítségével történik, melyekhez ha a
mesterséges harmóniai alakítások is hozzájárulnak, minő a Felemás (Sinkopa),
Késleltetés, Előlegezés, Orgonapont, a zenészek legfőbb kulminációja: a
Polifónia áll elő. A F., illetve a Figura a magyar zenében mint önálló formai
résznek a cime is előfordul. Főleg a régi hallgató nótákban, melyek rendesen a
cifrázatok változatos zöng-arabeszkjeivel szoktak bevégződni. Az ily figura-tételek
a magyar zene sajátságai nyomán a legegyszerübb harmoniai alapokra
támaszkodnak, u. m. a hármas hangzatok s azok uralgó heteseire. L. Magyar zene.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|