(eclipses, defectus Solis, Lunae, siderum), valamely égi
testnek részletes v. teljes eltünése, mialatt még a látóhatár felett van, azon
momentánokból, hogy az illető égi test és a Föld közé egy harmadik égi test jut
azokkal egy vonalba. Ezáltal annak az égi testnek, melynek F.-áról beszélünk,
saját (p. a Nap fogyatkozásánál) vagy a Napnak reá eső fényét a Földön levő
szemlélőtől ezen harmadik égi test elvonja, vagy árnyékával azt elsötétíti. Ha
holdtöltekor a Föld jő a Nap és Hold közé, tehát a Föld árnyéka a Holdat
elfedi, holdfogyatkozás, ha pedig ujhold esetén a Hold árnyéka a Föld egyes
részeitől vonja el a napfényt, napfogyatkozás támad. Rendesen csak e két test
ilynemü eseteiben beszélünk fogyatkozásról, mig a bolygóknak v. a csillagoknak
a Hold általi elfödését csillagfedés (l. o.) névvel jelöljük. A Mars, Jupiter
és Saturnus holdjainak elsötétülését, melynek az illető bolygóra nézve a
napfogyatkozásnak jellege van, inkább mint ezen holdak eltünését és ujra
megjelenését tekintjük és ezen esetek közül csak a Jupiter holdjainak ilynemü
tüneményeit észlelik rendszeresen, azért is, mert annak idején ezekből
határozta meg Römer Olaf a fény terjedési sebességét. Amikor a Napnak részletes
fogyatkozását a Merkur vagy Vénus idézi elő, ezt Merkur- vagy Vénus-átvonulásnak
nevezzük, a bolygóknak ritkább egymásközti fedését - milyen p. a Keppler
észlelte 1591 jan. 9. fedése a Marsnak a Jupiter által - szintén nem szoktuk a
F. néven nevezni, bár lényegileg ugyancsak az.
A nap és hold-F.-ról már igen régen észrevették, hogy
bizonyos idő leteltével ugyanazon sorrendben ismétlődnek; a görögök ezen 6585
napra, vagyis 18 év 11 napra terjedő periodust, mely még 223 szinodikus és 242
drakonikus hónappal egyenlő, Sarosnak nevezték el; ezen belül 70 fogyatkozás
fordul elő, még pedig 29 hold- és 41 napfogyatkozás, csakhogy a hold-F.-ok azon
a félgömbön, melyre nézve azon éjjel a Hold a látóhatár felett van, minden
helyen láthatók, mig a nap-F. láthatósága a földterület csak azon kis részére
szorítkozik, melyen a Hold árnyékkupja végigmegy. A régieknek a F.-ról nem volt
tisztult és helyes felfogásuk; rendesen a Nap és Hold valamely bajának
tulajdonították és igy azokról, kik ezt előre megmondhatták vagy alkalmas módon
felhasználták, emberfeletti hatalmat tételeztek fel. Tudjuk, hogy Perikles egy
napfogyatkozással bátorította tengerészeit és katonáit, Nagy Sándornak meg
egész tekintélyére volt szüksége, hogy leküzdje seregének ijedelmét egy
holdfogyatkozás alkalmával. Kolumbus 1504 márc. 1.-én a holdfogyatkozásnak,
mellyel előre ijesztette Jamaika benszülött főnökeit, köszönhette, hogy kellő
élelmi szerhez jutott. Az inkák az elfogyatkozó Holdat betegnek hitték, teljes
holdfogyatkozást pedig a halál biztos jelének tartottak, sőt a világ végétől
féltek; nagy lármát csaptak, főleg a kutyákat késztették vonításra, hogy a
veszedelmet elhárítsák. A peruiak élénk mama quilla felkiáltásokkal kérték a
mennyeieket, hogy ne engedjék a Hold-anyát elveszni. Az eszkimók F.-kor ma is
elrejtik élelmiszereiket és bezárják lakásaikat, attól félve, hogy a Nap v.
Hold eljő hozzájok; ők is főleg a kutyák vonításával akarják a Holdat ujra
feltünésre birni. Dél-Amerika legtöbb törzsének felfogása szerint egy nagy
kutya falja fel a Holdat. Keleten általános volt és ma is az a hit, hogy F.-kor
egy sárkány falja fel a Napot vagy Holdat, igy az indusoknál, zsidóknál,
sziámiaknál, kik ugyancsak üstökkel és dobokkal okozta nagy zajjal akarták
elriasztani a veszedelmes állatot. Kinában is hasonló volt a felfogás, hol
azonkivül figyelmeztetésnek tartották a császárra nézve, hogy hibáit
megvizsgálja és azokat elhagyja; épp ezért a bekövetkező fogyatkozást jó eleve
közhirré tették az egész birodalomban, hogy mindenki, főleg pedig az udvar
készülhessen e fontos eseményre; egy kb. 2155. Kr. e. volt napfogyatkozás előre
való meghatározásának elmulasztása miatt épp azért Csong-Kong császár meg is
ölette Ho és Hi csillagászokat; a földreborulás, nagy lárma ma is még fenmaradt
a kinaiaknál fogyatkozáskor. A görögök és rómaiak is zajjal, lármával vélték a
fogyatkozást elmulaszthatni, ahogy erről Plato, Plinius, Titus Livius
értesítenek; a középkori keresztények pedig harangzugással védekeztek a
fogyatkozás ellen, épugy, mint az égiháboruk ellen, mely utóbbi szokás itt-ott
máig is fennáll.
Forrás: Pallas Nagylexikon