(igy is: Fors Fortuna, mindkettő a ferre gyökerétől), a
rómaiaknál a sorsnak és szerencsének istennője, minden váratlannak és
kiszámíthatatlannak forrása. Kultuszának megalapítójául általában Servius
Tulliust veszik föl, kit rabszolganő fia létére egész a trónig juttatott s
kivel a monda szerint még szerelmi viszonyban is állott. Hogy mily elterjedt
volt tisztelete, bizonyítják számos szentélye, a temérdek ránk maradt fogadalmi
felirat ugy a provinciákból, mint Itáliából, a rendkivül sok istenkép,
különösen bronzszobrocskák, de meg a legkülönfélébb jelzők egész sora,
melyekkel a kultuszban tisztelték. Állítólag már maga Servius több templomot
emelt neki, igy két templomot Fors Fortunának a Tiberis mellett a városon
kivül, továbbá egyet a forum boariumon. Mint a kedvező szerencse istennőjének,
legáltalánosabb neve F. bona, F. obsequens, ki tisztelőinek kérését
meghallgatja, F. Felix (csak medaillonokon s pénzeken); ellentéte a F. mala, F.
viscata (csalfa), dubia (kétes). Állandó szerencsét nyujt a F. manens,
stabilis, csak kevés időre a F. brevis. Római felfogás szerint az állam saját
külön F.-jának oltalma alatt áll; ilyent három név alatt ismerünk és pedig F.
populi romani, F. publica citerior és F. populi rom. quiritium primigenia név
alatt. Mint nyilvános istennővel különösen az egyes osztályokhoz való
viszonyában találkozunk, igy van F. patricia, equestris, plebeia (templ. a
Tiberis mell., a városon kivül, ünnepe jun. 24), továbbá praetoria, libera
(szabadoké) stb.; sőt egyes testületeknek, családoknak, egyes személyeknek és
helyeknek is megvolt a maguk Fortunája. A közhitet követve a császárok is
személyes istenképpen tisztelték Fortunájukat, kit aztán a nyilvános kultusz F.
augusta név alatt tisztelt s kivált mint F. dux (utaskisérő) és F. redux
(szerencsés hazatérés istennője, számos oltárral s Domitianustól emelt
templommal) részesült az alattvalók tiszteletében. A Rómán kivül fennálló
kultuszok közül leghiresebb volt a praenestéi és antiumi. Leggyakrabban álló
nőnek ábrázolták - sokszor sisakosan - ki baljában bőségszarut, jobbjában pedig
evezőt tart, mely gyakran golyóra nehezedik; ezen ábrázolata régi, de mindenkor
divott, a golyón néha maga áll. Említett attributumai oly kizárólagos
szimbolumává lőnek az istennőnek, hogy magukban is helyettesíthetik; nem ily
tipikusak egyéb attributumai, mint p. a mérce fején vagy mellette, kalászok,
kerék, a pénzeken különösen hajóorr, néha meg szárnyak. Ülve is ábrázolták az
istennőt, de rendesen csak az állandóság jelzésére. A F. Isis és F. panthea.
ábrázolatain ez attributumokhoz más istenségek jelvényei járultak. V. ö.
Preller-Jordan, Römische Mithologie; Roscher, Lex. der griech. u. röm. Myth.;
Baumeister, Denkmäler.
Forrás: Pallas Nagylexikon