1. Imre (Szerencsés). Gazdag, tekintélyes kitért zsidó, ki
körülbelül 1495-1526 Budán mint a kir. udvar meghitt embere szerepelt. Az
egykoru héber kutforrások tanusága szerint zsidó neve Snéor (a latin Senior
korrumpált alakja), mellékneve Sálmán, keresztény szájon Salamon volt. Etel-nek
is nevezé magát. Apja Efrájim volt. F. tiltott szerelmi viszony következtében,
melyet már mint két fiu atyja folytatott egy keresztény nővel, elfogatott, és a
kegyetlen halálbüntetéstől csak kitéréssel tudott menekülni. A már ekkor is
(1505-10 körül) tekintélyes ember keresztatyja Perényi Imre nádor volt, kitől a
Szerencsés Imre nevet nyerte. Zsidó felesége és gyermekei a ghettoban maradtak,
ő maga pedig egy kolozsvári keresztény nőt vett el, akitől született fiát
később megölték Boroszlóban. F. kölcsöneivel és a kamara ügyeiben tanusított
jártasságával csakhamar nagy tekintélyt szerzett II. Lajos és Mária előtt. Mint
Szalkay László, esztergomi érsek és kancellár kegyence és tanácsadója, ugy
látszik, 1520. alkincstárnok lett. Pénzvágyánál, roppant önzésénél és
jellemtelenségénél fogva, a többi főurhoz hasonlóan, nagyot ártott az ország
különben is bomlott pénzügyeinek. Már 1521., Nándorfehérvár eleste alkalmával
azzal vádolták, hogy hanyagságból és rossz akaratból a felmentéshez szükséges
pénzt és fegyvereket későn indította utnak. F. tanácsára veretett a király oly
hamis pénzt, melynek valódi értéke csak fele része névleges becsének. Az 1521.
budai országgyülés ehhez bizonyos kikötésekkel beleegyezését adván, F.
befolyása még inkább emelkedett. De már 1524., midőn az udvari párttal
szembeszállt a folyvást erősbülő Szapolyai-párt, a rendek többek közt Verbőczy
István hatalmas támadása következtében az u. n. «félzsidónak» alkincstárnoki
állásától való elmozdítását is követelték. 1525. máj. a rossz pénz s az
országos inség miatt főleg a zsidót tették felelőssé és II. Lajos királytól, ki
F.-t nagyon kedvelte, a gonosztevő elégettetését követelték. F. hiába
iparkodott a Fuggerekre (l. o.) áthárítani a vádakat; a király kénytelen volt a
vizsgálat megindítása céljából a budai csonkatoronyba záratni. Báthory nádor
közbenjárása folytán csakhamar kiszabadult, sőt az udvar részéről elégtételt is
nyert. De a zsidók folytonos emlegetése által felbőszített csőcselék a nemesség
fegyveres népének és szolgáinak támogatásával a budai zsidók házait megrohanván
(1525 jun.), félig lerombolta, F.-t is kifosztotta és kincseit elrabolta. A
dühös tömeg elől maga is csak nehezen menekülhetett vendégeivel a hátsó
ablakokon keresztül. F., ki a háromnapi zendülés alkalmával látta az udvari
párt tehetetlenségét, Szapolyaiékhoz közeledett. Verbőczynek bemutatott egy
pénzügyi tervezetet, mely hathatósan segítene a kincstár bajain. A jul. elején
tartott hatvani gyülésen nem is beszéltek már F. ellen, sőt a Fuggerektől
elveendő rézbányákat kezelés végett rá akarták bizni. A királytól is nagy
kölcsönei fejében a már régebben birt budai harmincadon kivül a pozsonyit is
zálogba kapta, 1526 máj. a királyi pár megbizásából és «az ország
bonyodalmaiban el nem igazodó» rendek kérelmére F. mutatta be a királyi
jövedelmek jegyzékét, fontos leleplezések kiséretében, melyek fényt vetnek az
országnagyok gonosz üzelmeire. Kevéssel a mohácsi vész előtt meghalt. Halálos
ágyán forma szerint visszatért a zsidó vallás kebelébe, melyhez kényszer
folytán történt kitérése után is mindig ragaszkodott. A budai zsidók ellen
emelt vérvádat meghiusította. Volt hitsorsosainak Prágából szándékolt
kiüzetését megakadályozta. Vádolt zsidókért mindig közbenjárt;
elszegényedetteknek alamizsnát osztogatott. Jegyzeteit zsidóirással vezette.
Hitéhez ragaszkodása különben egyetlen szép jellemvonása F.-nek, kinek
erkölcstelen, pazarló, uzsorás volta mind az országnak, mind a zsidóknak nagy
ártalmára volt. V. ö. Kohn Sámuel, A zsidók története Magyarországon, U. a.,
Héber kutforrások és adatok Magyarország történetéhez. (Tört. tár. 1880.)
Fraknói, Magyarország a mohácsi vész előtt.
2. F. Matthaeus, a XVI. század elején élt magyar humanista,
ki Egerben 1528. halt meg. Életéből csak annyit tudunk, hogy 1520.
Brodarich-csal Olaszországba ment, s 1521. a pádovai egyetemen hallgatott.
Megfordult Velencében is s itt 1522. Aldusnál bő kritikai kommentárral kiadta
Seneca: Naturales Quaestiones-eit. E könyvében nagy tudománnyal, különböző
kéziratok alapján megjavítja Seneca e természettudományi művét oly sikeresen, hogy
a római iró szövegének ujabb magyarázói is gyakorta hivatkoznak rája. V. ö.
Weiss M. F., Egyetemes Philologiai Közlöny, 1888. évf., 346-362. l.
Forrás: Pallas Nagylexikon