Frazírozás
Legfontosabb része a zenei előadás művészetének. A helyes
zenei értelmezés a helyes F.-on fordul meg. Amely előadó zenész nem járatos
teljesen a F.-ban, az olyannál szó sem lehet a művészi szinvonalról. Olyan,
mint a szavaló művészetben a szók tiszta kiejtése, az értelmi sulyoknak kellő
helyen való alkalmazása s az érzések és szenvedélyek árnyalataiból alakuló
deklamáció, melynek művészi beosztása által magaslik ki a valódi szinművész.
Mindez épp ugy megkivántatik az előadó művésztől, legyen az énekes, vagy
hangszer-zenész. A F. a zenében vagy egyénileg érvényesül, vagy tömegesen, több
előadó együttműködésével szemben. Az egyéni F. egészen független s azért sokkal
több izlést, készültséget és értelmet igényel, mint a tömeges (ének vagy
zenekari F.), mert azt mindig a vezénylő karnagy irányítja s igy a tömeges
alkalmazkodás annak egyéni felfogása szerint alakul, maguktól az előadóktól
csak technikai képzettséget és receptiv értelmességet igényelvén. A zenei F.
többféle ágra oszlik. Szózenében különösen, hol a magánénekes izlésének
hangsulyt, dallamkötést, dinamikus fokozást, árnyalást épp ugy tekintetbe kell
venni, mint a ritmust, tempót és lélekzetvételt. A hangszeres magánművészt is
kötik mindezek, de mégis több egyéni szabadságot fejthet ki. A F. eloszlik
átalános és nemzeti értelemben és a szerint, amint valamely ének- vagy
zenetétel a F.-t általános vagy nemzeti értelemben igényli. A különböző nyelvek
lejtési sajátságai is más-más F.-t kivánnak. - Frazírozási iv, l. Előadási
jelek.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|