Fuvógép
, a gyáriparban, kohóknál stb.
szükséges erős légáram létrehozására való eszköz. Ezen gépek általában légköri
levegőt szinak be, azt különböző módokon megsürítik és csöveken át vezetik az
összepréselt levegőt az égés helyére. Valamely F. jósága egyenes arányban áll
annak hatóképességével, vagyis azon viszonnyal, melyben a fölhasznált munk a a
létrehozott munkával áll, továbbá azon viszonnyal, mely a beszítt és kipréselt
levegő mennyisége között van. A hatóképességet csökkenti a géprészek surlódása
és az u. n. kártékony tér, vagyis a gép azon tere, melyben a levegő
összepréselés után ismét kitágul, anélkül, hogy kifuvatnék és igy a gép
céljához képest érvényesülne. A széláram erősségét csökkentik a hosszu
csővezetés és az esetleges hézagok, melyek miatt a beszítt levegőnek 25%-a is
elvész, mielőtt a rendeltetési helyre jutna. A fuvógépek sokféle szerkezetüek;
osztályozásuk a nyomóhatás minősége szerint történhetik legcélszerübben.
A) Az első főcsoportnál a nyomás közvetetlen, mig a levegő
sürítése a gép légtartójának hirtelen kisebbedése által eszközöltetik, miután
előbb nagyobbodása által levegőt szivott be. Az ilyen F.-eknél a főrészt egy
hengeres, szekrényszerü vagy gulás zárt tér képezi, mely a fenekek
mozgékonysága következtében felváltva kisebbíthető és nagyobbítható. E célból
vagy az oldalfalak állanak hajlékony anyagból (bőrből), vagy a fenék szilárd
anyagból való, gondoskodni kell róla, hogy az oldalfalak mentében légzárólag
járhasson; a hidraulikus F.-eknél, melyeknél vizfenék van, erre nem kell
ügyelni. Az ezen csoportba tartozó F.-ek periodikusan működnek. Az első
periodusban a gép a levegőt magába szíja, a másodikban süríti és kihajtja. Az
egyszerüen működő fuvók tehát csak időszakos áramot adhatnak. De még az
olyanoknál sem egyenletes a szél, melyek egyidejüleg színak és fujnak. Ilyen
fuvóknál tehát szabályozókra van szükség. A többszörös és folyton működő F.-nek
ellenben oly egyenletes légáramot szolgáltatnak, melyek a szabályozót
fölöslegessé teszik. A közvetetlen nyomással dolgozó gépeknek a levegő
beszivására szellentyükre van szükségük, melyek a légtartó kitágulásakor
nyilnak s a külső levegőt beengedik, mig a tér kisebbedésekor záródnak; ekkor
más szellentyük nyilnak, melyek az összepréselt levegőt engedik a csővezetékbe.
Ez utóbbi szellentyük a sziváskor záródnak. Egyes fuvógépeknél maguk a
dugattyuk működnek mint szelepek.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|