Gens
(lat. többesben gentes). Rómában a politikai család
ellentétben a magánjogi természeti családdal (familia), mely utóbbi amannak
alapját képezte. A politikailag jogosult nép, a populus, ugyanis három
külön-külön területtel biró tribusból állott (Ramnes, Tities, Luceres). A
tribusok kuriákra, a kuriák dekuriákra oszlottak. Minden politikai család
(gens) egy dekuriát képezett, ugy hogy a dekuria és a G. azonos fogalmak.
Minden G. több természeti családból (familia) állott. A populusnak tehát csak
az lehet tagja, aki a egyes gentesben foglalt egyes természeti családok
valamelyikének tagja volt. Innen mindenkinek három neve volt, a genitilis
(nomen genitilicum), amely mindig «ius»-szal végződik, p. Fabricius, Valerius,
Claudius, a családi (cognomen), melyet a nomen gentile után tettek, és az
egyéni név (praenomen) vagy előnév, mely a nomen gentile előtt állott. A gentes
fennmaradása a természeti családok fenmaradásától függvén, ez az utóbbiaknak -
a kihalás elleni biztosítékkép - mesterséges folytatását tette szükségessé, ami
idegeneknek a családba való felvétele az u. n. arrogatio által történt. A
politikai családok fejei (patres gentium) képezték a senatust, vének tanácsának
nevezett állami testületet, mig a népgyülés (comita curita) a természeti
családok fejeiből (patres familiarum) állott. Az egy G.-hez tartozókat
gentilesnek, azoknak a hozzátartozandóságon alapuló viszonyát egymásközött
gentilitas-nak mondják. Régebben a törvényes gyám, a gondnoka gentiles köréből
vétetett (legitima gentilitium tutela), s a gentilis-nek törvényes örökjoguk
volt társuk után, aki végrendeletet és örökösök nélkül elhalt. Capitis
deminutio a gentilitas elvesztését vonta maga után. A császárok alatt G.
elvesztette jelentőségét.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|