Gnóma
(gör., lat. sententia), olyan mondás, mely egy-egy
tapasztalati igazságot v. életelvet velős rövidséggel fejez ki. Belső alkatát
hol egy hasonlat, kép, példa, hol egy ellentét adja meg; külső formája vers
vagy lapidáris próza. A verses G. fogalma összeesik a didaktikus G.-éval; a
xéniától az különbözteti meg, hogy nem alkalmi vonatkozásu, hanem általános
tartalmu. Mind általános tartalmánál, mind könnyen megjegyezhető formájánál
fogva arra való, hogy közkinccsé váljon. A közmondások is megannyi G.-knak
tekinthetők; eredetök azonban ismeretlen. Mint általában a didaxis, ugy a
G.-költés iránt némely népnél különös hajlam mutatkozik. Igy az u. n. keleti
népek, a héberek, arabok, persák, hinduk, khinaiak irodalma igen gazdag
G.-kban, de északon is, az ős germán költészet nagyon szerette állitterációba a
gondolati poézis ez apró termékeit foglalni. Általában az irás feltalálása
előtt a civilizátorok: papok, bölcsek, államvezetők gyakran foglalták gnómákba
tételeiket, törvényeiket, hogy emlékezetben maradásukat biztosítsák. Kiváló
fontossága volt a G.-knak a görög nép szellemi történetében s Lykurgostól
Drakon, Solon koráig rendes eljárása volt a törvényhozóknak, hogy az ifjuság
elméjébe verses G.-k által vésték az alkotmány sarktételeit; hasonlókép
erkölcsi tételeket, életigazságokat is ez uton terjesztettek egyes bölcselők a
nép közt (a hét bölcs). Mint költői formát a megarai Theogni képezte ki s
emelte legfőbb fokára. A rómaiaknál a Cato neve alatt ismert
szentenciagyüjtemény és a Publius Syrus jeles mondásai nevezetesek. A görög
G.-k legjobb gyüjteményei: Brucktól (Strassburg 1784, kiadta Schäfer, Lipcse
1817) és Gais fordtól (Oxford 1814-20; uj lenyomat, Lipcse 1823, 5 köt.).
Prózai G.-k nálunk Eötvös Gondolatai közt vannak nagy számmal, ezeket azonban,
az összefüggő előadással ellentétben, inkább aforizmáknak nevezik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|