Ez az elméleti eljárás t. i. a gyakorlatban nem volt más, mint az e'-e
középskála két határhangja közé eső húroknak más és más hangolása, még
pedig először a fent tárgyalt 7 alapskálának megtelelően, Aristoxenos
ezeket tekintette primereknek, de koncedálta még további 6-nak
felvételét is, melyeket a határhangoknak félhanggal feljebb- vagy (ez
felfogás dolga) lejjebbhangolásával kapunk. A 7 elsőrendű görög
transzpozíciós skála megállapítása egyik legvitatottabb pontja a modern
kutatásnak az Antik G.-elmélet terén. Bellermann azon nézete, hogy a
görög skálarendszer alapja a hypolyd (= a-moll), teljesen eltérő
eredményhez vezet Riemann tételéhez képest a dór skála alap (a-moll)
jelentőségéről. Míg pl. maga Th. Reinach is ezen a ponton Bellermann
nyomán a 7 alapskálát az (a-moll) hypolyd kivételével 1-6 b- és
mollskálának mondja s a többi 6-ot #-eseknek, addig Riemann a 7 közül a
dór a-mollon kívül. a mixolydet 1 b-s (d-moll), a többi 5-öt pedig 1-3
#-es mollskálának találja és nála a többiek b-sek. A transzpozíció
természetesen nemcsak a diatonikus, hanem enharmonikus és chromatikus
nemben is megvan. Ez a hang-, hangnem-, hangsor-, skála- és
transzponálás-elmélet a Kr. e. 4. századra teljesen készen volt.
Ugyancsak megvolt a hangjegyírás rendszere is, a parasemantike
([szöveg] mellé való jelrakás). Ennek feltalálójául Terpandrost is
emlegetik, hihetőleg azonban jóval későbbi a 7. századnál. Bizonyos
jelek az enharmónikus nem virágkorára (G--t. század) mutatnak. Fő
vonása az Antik G. hangjegyírásának, hogy külön jelrendszer volt az
énekhang és külön a hangszeres kíséret számára. Ebből a korszakból
nincs egyetlen emlékünk sem, de mindkét jelrendszer ebben a korszákban
jött létre. Sőt a hangszeres zene jegyei messzi mullból erednek.
Lényegében mindkettő azonos, t. i. egyszerűen a görög abc betűjelei,
azonban a hangszeres zenéi eltorzított alakú betűk (ez régiségűk egyik
jele), míg az énekéi a rendes klasszikuskori feliratok (ma azt
mondhatjuk legérthetőbben: nyomtatott nagy) betűi. A kettő közötti
korkülönbséget mutatja azonban még a kettő közötti az a másik
lényegbeli különbség is, hogy a zenei hangjelek diatonikusak, az
énekhangjelek pedig enharmónikus-chromatikusok. Vannak, akik a rendszer
végleges rögzítését Archytas-nak tulajdonítják. A két rendszert a
görögök maguk külön szóval nevezték meg, az énekhangjegyrendszert
lexis-nek ( szó ), a hangjegyes zene rendszerét pedig krusis-nek
( pengetés ) nevezték. A kétféle hangjelrendszert persze külön
alkalmazták. Későbbi emlékeink közül csak egyik jelöl hangszeres
kíséretet, de ismerjük az egész jelrendszert. Mi ezt itt ábrázolása
nehézsége miatt egészében mellőzzük, csak annyit mutatunk be belőle,
hogy pl. Z' (fis"), Z (fis'), N' (e"), N (e), K' (ais'), K (ais), F
(fis), E (H), H (A) hangot jelölt. Az énekhang rendszerének bemutatása
egyszerűbb. Egy 9-húrú kithara (a és h között b = ais-szal)
terjedelmére (f') e'-től (f) e-ig oszlott el a görög abc 24 betűje
A-^(Omega)-ig, még pedig - s ez ennek a görög jelölésmódnak szellemes,
csak éppen nehézkes, de az enharmónikus-chromatikus jelölési elvből
eredő természetes sajátsága - egy-egy félhangközre 3-3 jel, azaz: @ Ez
a hármas jelcsoport enharmónikus ebben az itt adott alakjában,
chromatikus, ha az első betű át van húzva, azaz ekkor félhanggal
magasabb jelentése van. Diatonikus sorban csak a második kettő
szerepel. A jelcsoport döntő eleme a harmadik jel, mely egymagában is
áll, ha nincs félhangkapcsolata, tehát pl. a két dór tetrachord
határhangjainak, azaz az e'-h és a-e jelölésére. E szerint: @ stb. A 7
klasszikus transzpozíciós skála közül a 6 keresztesből pl. a dór
egészben így van jelölve: @ A további 1 (mixolydnél) s a többi 6-nál,
melyek b-sek, a jelcsoportok kombinációja történik. A b ugyanis h és a
közé esvén, a két szomszéd csoportot egymás mellé téve @ az első
csoport középső jelét kihagyva, a b jeléül NO^(Pi)-t kapjuk stb. Így a
mixolyd transzpozíciós skála jelölése ez volt: Ezen a középoktáván
felül és alul még egy-egy oktávát jelöltek, a felsőt egy-két segédjel
(betűkombináció, vagy fordítvaírás) alkalmazása mellett A-O, a betűk
mellé tett vonásokkal (A' B' ^' = f" e"), az alsót pedig többnyire
felfordított vagy alakított betűkkel (pl. @ = e dis). A skálák
leéneklésénél gyakorlás közben, a solfége-ben, a görögők is alkalmaztak
bizonyos szolmizációs szótagokat. Riemann megállapítása szerint ez a @,
@, @, és @ szótagokkal történt és pedig úgy, hogy két egymásmelletti
félhangot (felülről lefelé) @ és @ szótaggal, egészeket @ és @
szótaggal énekeltek. A dór tetrachord hangjai eszerint: a g f e: @ @ @
@. Ez az eljárás folytatódott a Bizánci G.-ben s a nyugati középkori
zenében. Külön jel a hang időtartamára nem volt, mert a görög zene
vokális jellege mellett ez a mozzanat az éneklendő szótag időtartamával
esett egybe; ezért a versritmika jeleit alkalmazták, azaz a jeltelenség
egy időegységet, a betűk fölé tett időegységet jelentett. Ha egy
szótagra több hangot kellett énekelni, @ hyphen ( egy alatt ) nevű
jelet alkalmaztak. Egy vagy több pont is szerepel az énekhang
mellékjelei, ritmikus jelei kőzött. Ennek az értelme kétséges, talán
erős iktust jelez. Ez átvezet bennünket a G. ritmusának kérdéséhez.
Többszőr is említettük már az Antik G. vokális jellegét. Az
orchesztikával való összefüggése valóban másodrendű (az úgyis a
hangszeres zene körébe tartozik) a szöveggel való összefüggéséhez
mérve. A görög teoretikusok mindjárt a hangról szóltukban nagy
nyomatékkal mutatnak rá arra, hagy a zene a szöveg értelmét nem
homályosíthatja el. Valóban alá volt rendelve a szövegnek. Nyilván ez
az oka annak is, hogy az Antik G.-ben nem fejlődött aki a polyphonia
sem. Ellenpontnak az Antik G.-ben semmi nyoma, az unisonon s az
antiphonián, azaz két karnak (pl. férfi- és gyermekkarnak) oktávokban
való éneklésén kívül, továbbá egy bizonyos fajta díszítésen, a melódia
egyes énekelt hangjai előtt vagy után a hangszernek egy-egy betoldott
hangján kívül, más díszítés sem igen volt. Erőteljes, melodikus volt az
Antik G. a szöveg alapján. Az első, ami ezen a ponton figyelemreméltó,
a mi modern érzésűnktől és tapasztalatainktól elütő, az, hogy a görög
nyelvnek már a hangsúlya is zenei volt, a hangsúlyozott szótag nem
erősebb ejtésben, hanem tényleges hangmagasságban különbözött a
hangsúlytalantól. Ami már most a szorosan vett ritmuselemeket illeti,
az antik görög nyelv ritmusalapja, a szótagok hosszúságának mérése
teljesen érvényesült a zenében is. Mivel a ritmus időtartamok
elosztásában megnyilvánuló rend, a tartam mérésére egységet kell
találni, Aristoxenos a chronos protos ( első idő , azaz időegység )
fogalmát alkalmazta, egészben egy rövid szótag időtartamát. Zeneileg
azonban ez a fogalom relatív, mert a tempótál ( agoge = menet) függ.
Modern egyenértéke a nyolcad-hangjegy. Többszöröseiről hangjegyekre s
pauzákra (chronos kenos = üres idő) már szóltunk a hangjegyírásnál. Az
egész verstant, lábak és strófák szerkezetét e helyen nem fejthetjük
ki. Bizonyos az, hogy a nagy romos- és lírai költők újításai a lábak, s
kezdeményezései kolon-(tag)-ok, szisztémák, strófák terén zenei
frázisoknak és rövidebb s hosszabb periódusoknak felelnek meg. =1
zeneiség az arsis (emelés) és thesis (letevés) fogalmaiban is
megnyilvánul. A zene tagolására a láb dobbantását (krusis) alkalmazták;
ehhez a lábfejet emelni kellett s leereszteni. Ez azonban nem azonos a
modern verselés iktusával, som a modern zene ama tulajdonságával, hogy
az ütem erős résszel kezdődik. -@@ és @@- a görög verselésben és a
G.-ben egyformán lehetséges kezdet, Innen van az is, hogy az
ütemelőző (Auftakt), az annkrusis a G.-ben önálló frázis és nem
vonják a kővetkező első nyomatékos részhez. A zeneiség tette lehetővé a
görög lírában a metron (mérték) fogalmán át az egyenetlen időegységű
lábak egy sorba, vagy éppen periódusba való összefűzését. Semmiesetre
sem állíthatjuk, hogy e tekintetben minden tisztázva volna; így pl.
synkopák és pauzák felvétele olyan esetekben, mikor a természetes
skandálás. azaz közönséges rövid és hosszú szótagok felvétele nem oldja
meg a ritmust, nagy vigyázatot kíván. Féktelen szabadságról beszélni
pedig a görög művészet egyetemes elvei mellett éppenséggel lehetetlen.
Az egyszerű dalstrófákat messze túlhaladva, a tragédia vagy dithyrambos
és győzelmi énekek hatalmas kardalai mutatják legvilágosabban, milyen
mértékben függött a G. a költői kompozíciótól. Maga Aristoxenos mondta,
hogy a szövegrész a férfi és az énekrész a női elem a G.-ben. Ebbe az
alárendelt szerepbe csak a görög költészet csodálatos magassága mellett
nyugodhatunk bele modern érzésünkkel. Emancipációs mozgalmak
mindenesetre voltak: maga Euripides is tett Ilyen kísérleteket; az itt
kifejtett elv azonban ebben a korszakban - változatlanul érvényben
maradt. Új idők következnek be különösen az un. új dithyrambos- és
különösen a nagy aulos-szólók komponálásával. Ezt azonban maguk a
görögők, különösen Aristoxenos, ez a rosszkedvű laudator temporis
acti ( múlt dicsérgetője ) dekadenciának fogták fel. Most ennek a
fejlődési fázisnak rövid összefoglalására kell áttérnünk. - 2. A
modern Antik G. - (Kr, e. 4. - Kr. u. 4. század.) - A zene sem
kivétel a görög irodalom s egyéb művészetek hellenisztikus-kori
fejlődésének szabályai alól. Új célok, új feladatok, új megoldások
foglalkoztatták ezt a hol idylli apróságokban, hol barokk méretekben
kedvét lelő, mindenképen nagy, mert tudatosan újító kort. A zene
szempontjából ez a kor már több pozitívumot nyújt az eddiginél. Néhány
emlékűnk ebből az időszakból való. Az új dithyrambos és új nomos
költő-komponistái, Phrynis tanítványa, Timotheos, Philoxenos és
Polyeidos (Kr. e. 5-4. század) számítottak az új irány
vezérképviselőinek. Philoxenos magánáriákat alkalmazott a
dithyrambosban, Timotheos pedig a nomosban karénekeket. Zeneileg
legfontosabb mozzanat a strófaszerkezet helyett az egész szöveg
végigkomponálása. A klasszikus korhoz való különbséget mintegy
szimbolizálja a hangszerek érték- és szerepbeli hangcseréje: az aulos
előtérbe lépése s az auletes-nek a didaskaliákban nemcsak felemlítése,
hanem nevének végül a költő neve elé való helyezése. A zene önálló
értékelése ez, azaz a kitharodia és aulodia mellett a kitharistike, de
mindenek fölött az auletike érvényesülése, oly külsőségek kíséretében,
melyek ezt a különben is erősen mai világunkra emlékeztető kort a mai
értelme virtuóz művészet korává bélyegzik. Vége a cégi egyszerű
melódiavezetésnek (variációk jelennek meg), a kithara korlátolt húr
számának (valamikor Spártában Terpandros felesleges -nek talált 8.-k
húrját állami beavatkozással vágták le, 9-nél többre nem is emelkedett
a klasszikus korban a húrok száma, most pedig felemelkedett 15-ig s még
azon felül is), megjelenik a melódia felcicomázása, a változatos
hangnem-használat, a hangszeres kíséret túltengése, nagy kompozíciók
(ritmikai csodateljesítmények) helyett széttördelés, nemes, felemelő
hatás előidézése helyett érzékcsiklandozó hatásvadászat. Az új irányt
ezekkel a kissé kemény szavakkal dekadenciának minősítették maguk a
görögök s ítéletükből mi is elfogadhatjuk az abszolút újszerűséget,
velük szemben azzal a különbséggel, hogy a zene felszabadulását mi
kétségtelenül helyeselhető fejlődési iránynak tekintjük. Az egész Antik
G. területén aligha lehet ezen felül további fejlődésről beszélni.
Ismét olyan okokból, melyek a görög szellemi életben egyetemesen
megtalálhatók. A görögség hellenisztikuskori önálló iránya megtört a
Kr. e. 1. században kezdődött archaizálással, klasszicizálással, mely
gyöngébb és erősebb hullámlökésekben ismétlődött az antik kor végéig.
Egyik erősebb reakciós kör - irodalomban és szobrászatban - a Kr, u.
2-3. század. Éppen ebből az időből való zenei emlékeink (Mesomedes
himnuszai is) affektált egyszerűségükkel, egészen archaikusak. A zene
előtérben állása azonban az ókor utolsó nagy drámai műfajában, a
pantomimusban egészen kézzelfogható még. Ott a szöveget már csak éppen
mellékesen elmondják, egyébként a produkció súlypontja a táncon és a
zenén van. Az előbbi korszak tárgyalásánál, a hangrendszerről
előadottakat alapul véve, itt most csak az utóbb tett változtatásokról
kell szólanunk. Aristoxenos maca (Kr. e. 300 körül) tulajdonképpen
ennek a karnak a képviselője. A hellenisztikus kor egyik főtípusa ő,
tudós kutató és rendszerező, mint tudjuk, az egész előtte colt anyag
feldolgozója. Az ő kijelentései gyakran adnak felvilágosítást a
történeti rendszer korszerű változásairól. Rajta kívül elméleti és
történeti zenei szakműveknek s egyéb fajtájú, de alkalmilag zenével
foglalkozó műveknek egész hosszú sora áll még rendelkezésünkre ebből a
8. századból, hogy konstatálhassuk a gyakorlat és elmélet változásait.
A három nagy hangfaj , a diatonikus, enharmonikus és chromatikus,
gyakran cseréltek szerepet az idők folyamán: Az enharmonikus nem 1/3 és
1/4 hangú bizarrságai a klasszikus kor gyönyörűségei voltak (ez az
alapja, mint láttuk, a hangjegyírásnak is). A modernek elfordultak
tőle a gyakorlatban, az elmélet és kutatás maradibb álláspontú
szakértői azonban nem győzték ismertetni s ajánlani. A chromatikus
hangfaj, melynek érvényesülése különben előbb nehezen ment, jórészt
felszínen maradt, annál is inkább, mert kombinálható volt a
diatonikussal. Az 5. században az enharmonikus mellett háttérbe
szorított diatonikus hangfaj régi érvényéhez jutott. A nüanszok, a
chroa -k tana ebben a korban érte el a harmonikusoknál teljes
kifejlését. Ezekről már szólottunk. A nagy hangrendszer, a systema
csupán elnevezésében szenved változást. Az ametabolon és metabolon
jelzők értelme helyet cserélt. A 3 synemmenon (d' c' b) hanggal
kiegészített rendszert nevezték ametabolonnak (változatlannak), mert
alapskálának fogták fel s a transzponáltakkal állították szembe, melyek
tehát metabolonok, változtatottak. Ez végeredményben nem volt
lényegbevágó. Lényegesebb a következő. A kithara húrjainak szaporítása
állandóan a felső regiszterben történt. A 10. húr f', a 11. g', később
gis' hangolású volt. Ezáltal a régi rendszer határ- ill, főhangjai (e',
h, b és a) hangolásukat megtartva nevet változtattak (a mese-ből
parhypate, e' pedig nete-ből trite lett) s a régi quarthangolás
quint-sorozatnak adott helyet. Jóval nagyobb a skálák (tonos-ok) terén
történt változás, legalább is az eredetiek számában és nevében s a
transzpozíciók megítélésében. A hét alapskála száma a gyakorlatban
állandó csökkenést sejtet. A dór és fríg skálafajok uralkodnak egészben
véve legerősebben, aminthogy elméletben is volt olyan irány, mely erre
a két alapskálára akarta az egész rendszert visszavezetni. Aristoxenos
skálaáttételei sokféle változtatáson estek át. Hét legtermészetesebb s
legrégibb transzpozíciója mellett maga is főbb egyéb lehetőséget is
felvett, a későbbiek (a két oktáva felvételével s a diatonikus,
enharmonikus és chromatikus nem összesítésével) 3 X 15 = 45
transzpozícióról beszéltek s a középhang fekvés ötös csoportját dór,
ión, fríg, aeol és lyd nevekkel jelölték, a magas változatokat hyper, a
mélyeket hypo megkülönböztetéssel. Az ián és aeol nevek itt persze
történeti összefüggés nélküli irodalmi archaizálások. Hogy az összes
transzpozíciók használatban - lettek volna, arról természetesen
beszélni sem lehet. Valóban tudjuk s az emlékek is tanúsítják, hagy ez
a szám korlátolt volt. Ptolemaeus (Kr. u. 2. század) csak Aristoxenos
hét transzpozícióját ismerte el. Ez öröklődött át a középkarra is
nyugaton (mint minden, ez is Boëthius közvetítésével) s a hét egyházi
skála ugyanezen neveket viseli (azzal a sajnálatos hibával, hogy az
antik mese-ket véve kiindulási pontnak, a hypodór kivételével, mely
összeesik a kettőben, a középkori hét skála elnevezése teljesen
fordítottja a görögnek [l. Egyházi hangnemek]). Melódiakomponálás és
ritmika tekintetében, szöveghez kötött zenét tartva szem előtt,
megállapítható ebben a korban - most már az emlékekből, - hogy a görög
nyelv egykori (pl. a Kr. e. századokban még uralkodó) zenei hangsúlya a
dallam hangjainak magasságára is irányadóul szolgált, ill. a zenei hang
magassága egy szó szótagjain nem haladta meg a hangsúlyozottét, egy
utolsó szótagon álld (tompa) hangsúly alacsonyabb zenei hangot kapott a
következő szó hangsúlyos szótagjáénál és a hajtott hangsúlyjegyű
szótag két hangja eső volt. A Kr. u. 2. századi zenei emlékek
(Mesomedes) ezeket az, elveket már nem követik, ami arra mutat, hogy a
zenei hangsúly átalakult a mai dinamikussá. Mint valami
irodalomtörténetet, ide kell függesztenünk egy rövid Antik
G.-emléktörténetet. 1. Az Antik G. legrégibb kétségtelen hitelű emléke
Euripides Orestes-ének egy karénektöredéke énekre és hangszeres zenére,
kb. Kr. e. 408. Enharmónikus-chromatikus hangnemű, lyd hangnemben írott
darab, mely ugyan régies jellegű a modern -hez képest, de az
euripidesi s a dráma végső fejlődési fokán alkalmazott drámai zenének,
sajnos, csekély terjedelmű emléke. A hangszer-zene csak egy- egy oktáv
hanggal vágott bele az énekbe (szöveg: Katalophyromai , ének a 3
utolsó szótagra: A A Gis hangszerkíséret az utolsóhoz; gis stb.). 1a.
Pindaros I. pyth. ódájának kezdete ( Chrysea phorminx Apollonos ) egy
diatonikus (fríg skálájú) ének- és zenekompozíció, talán jogtalanul, de
még mindig gyanús. 2. Apollón-himnusz Delphiből (un. első ) ismeretlen
szerzőtől, kb. Kr, e. 138. Váltakozva diatonikus és enharmónikus
hangnemű, fríg és hypodor skálában irt darab (h-moll). 3.
Apollón-himnusz Delphiből (un. második ), az athéni Limenios, Thoinos
fia kompozíciója, Kr. e. 128-7. Ez a hosszú darab több, vagy 8
töredékben maradt ránk (mint az előbbi, összetört feliratos kövön). Nem
egységes, lyd-, hypolyd- s hypofríg-skálák (4, 5 és 3 #) váltakoznak
benne, azonban diatonikus hangnemű. Hangszeres kíséret is tartozik
hozzá. 4. Seikilosnak egy, az élet mulandóságát sóhajtó skolion-t
tartalmazó sírfelirata Trallesből (Kis-Ázsia), talán a Kr. u. 1.
századból. Diatonikus hangnemű, hypofríg (ion) skálájú, alig pár soros,
de teljes, gyönyörű kompozíció, mely kövön maradt fenn, de pontos
hosszúság-, ictus- s összekötő (hyphen)-jellel. 5. Himnusz a Múzsára,
kitharodikus bevezető ének, szintén kb. a Kr. u. 1. századból.
Diatonikus, lyd-skálájú dallam, mely ősi archaikus fohászú részt (talán
anhemitonikus pentatonikában) tartalmaz. 6-7. Mesomedes himnuszai,
egyik Heliosra, a másik Nemesisre, kb. a Kr. u. 2. századból;
diatonikus, friss karakterű lyd-skálában. Feltűnő archaikus
egyszerűsége, ami különben az 5.-re is jellemző s ezért egyesek (pl.
Riemann) ezt is Mesomedesének tartják. 8. A Berlini Múzeum egyik
kontrapollinopolisi papyrusa; kb. a 3. századból Kr. u., egy
hellenisztikus-római ének- és zenealbum töredéke: 3 ének- (kettő
meghatározható: paian és tragédiából való panaszdal, Tekmessa Aias
holttestéténél) és 1 zenetöredék. A paiant egyesek (Wilamowitz nyomán
Reinach) Mesomedesnek tulajdonítják, akire a hosszú szótagokkal készült
vers és a Nemesis-himnuszra emlékeztető menet utal. A paian és a
zenedarab diatonikusak, a tragikus darab skálája már bizánci
chromatikára emlékeztet. 9. Az oxyrhynchosi keresztény himnusztöredék,
kb, a Kr. u. 3. századból, tisztán énekhangra; különös véletlenből
lezárja eddigi fejtegetéseinket az Antik G.-ről és átvezet a keresztény
görögség zenéje vizsgálatához. Még tökéletesen Antik G. jellegét
mutatja ez a darab (diatonikus, hypofríg), a ritmusa is
szótaghosszúságon alapul, - kétségtelen bizonyíték amellett, hogy az
első keresztények egykori zsidó énekei a görög műveltséggel való
összeolvadás ideje óta átadták helyűket a legmagasabb Antik G.-i
gyakorlatnak. Ez a darab lehetne önálló kompozíció is, de lehet, hogy
csak régi melódiára készült új szöveggel van dolgunk. Ezek az emlékek
megerősítik a fent előadottakat a hangnemek időnkénti váltakozásáról
(látszik, mint tűnnek el az enharmónikus és chromatikus nemek s marad a
diatonikus hangfaj, a skáláknak végül dór és fríg fajtákra való
korlátozódása). Látszik, hogy Aristoxenos megállapításai döntők
maradtak az egész Antik G.-re. Az 6 rendszere minden későbbi elmélet,
történeti kutatás és gyakorlat alapja s az összekötő híd - Boëthius
utján - a nyugati egyház zenéjéhez s külön, közvetlenül a görög
hagyomány folytonosságában, a keresztény görög középkor zenéjéhez,
melynek vázolására most áttérünk. Fel kell azonban említenünk még előbb
egy másik olyan mozzanatot, mely a jövő kapcsolatok szempontjából
nevezetes. A népies G. ókori élete teljességgel ismeretlen előttünk. A
középkori szintén. Annát kitűnőbben ismerjük a rendkívül gazdag újgörög
népi, főleg tánczenét. Ez utóbbi egyik-másik fajának nagy régisége
minden kétségen felül áll. A legnagyobb ősiségű s ma is ismert geranos
( daru )- táncnak s - ami a legnevezetesebb - a syrtos-táncnak
(Láncszerűen összefogózott táncosokat húz egy vezető) neve a Kr. u.
1-2. századból parosi feliraton maradt fenn. Ehhez a tánchoz szöveg és
zene is tartozik. Ez ismét kézzelfogható bizonyíték az egész G.
egységére. - II. Bizánci görög zene. - (Kr. u. 325-). - A középkari
görögség zenéje összes vonatkozásaiban éppoly kevéssé tárgyalható, mint
az ókorié. A népies zene vizsgálatát mellőznünk kell anyag hiányában
(ez csak a III. fejezetben, mely az Újkori G.-ről szól, lesz
lehetséges), aminthogy egyáltalán mindent, ami világi zene. A
Seikilos-kolionhoz hasonló zenei emlék nem akad itt. Hogy mind a kettő
volt, természetesnek kell mondanunk, de azt is meg kell állapítanunk,
hogy az emlékek hiánya nemcsak a véletlen műve, hanem a zenének az új,
keresztény görög művelődésben elfoglalt, a pogánytól lényegében
különböző helyzetéből folyó természetes következmény. A zene nem a
legmagasabb szellemi kiképzés elengedhetetlen kelléke többé az egyénnél
és immár nem a közösség legnagyobb élményeinek egyike. melynek
gondozására s vizsgálatára államférfiak, bölcselők, szakférfiak és
virtuózok fordítják figyelmüket. A szellemi vezetést az új világban az
egyház veszi át transzcendentális elveivel, s ennek a szerepcserének
áldozatául esik az Antik G. világi része. Olyannyira háttérbe szorult,
hogy nincs ismeretűnk róla. Az egyház azonban a zenét a maga céljaira
igénybevette s a maga módja szerint naggyá tette. A középkori, bizánci
G. egyházi zene. Mint ilyen, a változhatatlan egyház sorsával
összekötött intézmény, természetesen végeszakadatlan. Elvben a Bizánci
G.-nek mint egyházi művészetnek kora máig tart, aminthogy végső
formáját csakugyan a 19. század elején nyerte. Mint ahogyan kezdeteinél
- az oxyrhynchosi papyrus tanúsága szerint - az Antik G.-re épült a
keresztény görög egyházi zene, ugyanígy támaszkodott újabb időkben az
egykorú, modern európai zenére; közben azonban, közel másfélezeréven
keresztül, a bizánci élet szigorú körülhatároltságában a Kr. u. 4.-19.
században egy sajátos elvű és stílusú zenegyakorlat virágzott.
Forrás: Zenei lexikon