Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
GőzkocsiGőzomnibusz (német. Dampfwagen Dampfomnibus; franc. voiture a vapeur; ang. steam-waggon), olyan vasuti járómű, mely a lokomotivnak a személykicsoval képezett egyesítéséből keletkezett. Az ily értelemben vett G.-kat már 1848. építették az angolok, de nagyobb lendületet a kontinensen csak a 70-es években nyertek, midőn Belpair, a belga államvasutak igazgatója szerkesztett ily kombinált járóműveket a helyi és vicinális forgalom céljaira. Belpairnél a lokomotiv-rész elválaszthatatlan a kocsirésztől s tulajdonkép a 3 tengelyü kocsiban nyer a kazán és gép is elhelyezést . Először csak egy Field-féle állókazán szolgáltatta a gőzt, később azonban a pálya tengelyére merőleges fekvő kazánt alkalmaztak, melynek 2,8 m2 közvetlen és 19,7 m2 közvetett fütőfelülete van, 10 atmoszféra nyomásu gőzre. A gőzgép vizszintesen, két egymásmellett középen fekvő hengerrel hajtja a (kazán alatt elhelyezett) első kerékpárt. A következő kerékpár már a kocsi málhatere alatt van s a harmadik kerékpár az utasok számára való helyiségek vége felé esik. Beszállás a kocsi végén levő dobogón (plateforme). Az egész járómüvön elfér 22 első és 22 másodosztályu utas, 500 kg. málha, továbbá 450 kg. szén és 1200 kg. itató viz a kazán számára. Sulya üresen 18,6 tonna, megrakva 22,0 tonna. Szénfogyasztása kilométerenként 1,5-2,2 kg., vizfogyasztás 60 kilométer uton körülbelül 1 m3. A Thomas-féle G. két különböző részből van összetéve, t. i. egy emeletes kéttengelyes kocsiból, meg egy vele szorosan kapcsolható, csak egy kerékpáron nyugvó s ezért önállóan nem használható kazános mótorból. Ha utóbbit p. javítás eszközlése céljából lekapcsolják, még egy ideiglenes kerékpárral támasztandó áll. A kazán itt is fekvő és a pályára keresztben áll. Fütőfelülete 34 m2. A gőzgép kéthengerü s körülbelül 100 lóerőt fejt ki. A kocsi alsó részében 20 I-II. osztályu és 20 III. osztályu utasnak, az emeleten pedig még 40 III. osztályunak van helye. A G. megengedett sebessége 45 kilométer óránként. Rowan-féle G., összetétele éppen a fordítottja a Thomas-félének, Rowannál ugyanis a kazános mótor állhat meg egyedül a saját két karékpárján, mig a kocsinak csak az egyik végéhez közel van egy kerékpárja, a másik vége pedig a mótorra támaszkodik s ha a két elem szétválasztatik, a kocsit ideiglenesen alá kell még támasztani. itt tehát a kocsi sulya is hozzájárul a hasznos adhézió képzéséhez. A kocsin 85 utas számára van ülőhely. Azonkivül még postaszakasz és málhafülke is van rajta. Az egész G. üresen 15 tonna, telve pedig 22 tonna, melyből a forgóváz gyanánt szerkesztett gépre körülbelül 15 tonna suly esik. A Rowan-féle elrendezés szerint különböző pálya- és forgalmi viszonyoknak megfelelő G.-k készültek s egész 50 km.-ig terjedő óránkinti sebességre szerkesztettek, azonban fekvő kazánnal. A Krauss és Társa müncheni gépgyára által épített G. elve főleg abban különbözik az előbbitől, hogy a kocsi maga is egy kéttengelyü forgóvázon nyugszik, mint a mótor. Forrás: Pallas Nagylexikon Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|