Izidor László, bekonybéli szt. benedek-rendi apát és iró,
szül. a Jánosfa községhez tartozó vámoscsaládi malomban (Sopron) 1786 ápr. 7.,
megh. 1839 szept. 1. Budai József, anyai nagybátyja, szentgyörgyvölgyi
plébános, iskoláztatta Alsó-lendván, Kőszegen, Szombathelyen és Sopronban. Már
mint tanuló megismerkedett Faludi, Báróczy s az ókori klasszikusok műveivel.
1805 okt. 28. belépett a pannonhalmi Szent benedek-rendbe. Pannonhalma vallási
és nemzeti nagy emlékei jelentékeny hatást tettek a későbbi egyházi s hazafias
iróra. Mint tehetséges növendéket 1809. a győri főgimnáziumban alkalmazták
kezdő tanárul, ahonnan a főmonostorba, majd 1812. a pesti központi papnevelőbe
küldötték, hol négy évet töltött a hittudományok hallgatásában. Itt ismerkedett
meg Lafontaine és Herder műveivel, valamint a hazai irodalommal. Első irói
zsengéin kivül itt alapította meg néhány társával a Magyar Társaságot, melyből
utóbb a pesti növendékpapság irodalmi iskolája keletkezett. A teologiai
doktorság koszorujával hagyta el Pestet, s 1815 aug. 23. áldozó pappá
szentelték és a pannonhalmi főmonostorban megkezdte tanári pályáját, 17 évet
töltve el a dogmatika tanításában. Mint tanár nem csupán tanítója, hanem
egyszersmind nevelője is volt hallgatóinak s már tanári pályája elején
megkezdte irói munkásságát, számos nyelvészeti, főleg pedig hittudományi
értekezést küldve a különféle folyóiratokba. Ugyancsak Pannonhalmán lépett föl
a magyar haza katolikus és mindkét protestáns felekezete közti vallás unió
eszméjének harcosaként, melyet ritka nemes hévvel és rajongó lelkesedéssel
akart megvalósítani. Pályája első szakában az uniót tárgyaló művein kivül főleg
dogmatikai munkákat irt, de emellett egyre fokozódó mértékben művelte a magyar
nemzeti irodalmat is, ugy hogy alig volt folyóirat vagy zsebkönyv, amelyet
kisebb cikkekkel, értekezésekkel, prózai vagy költői dolgozatokkal ne
gazdagított volna. Egyik nyelvészeti dolgozatával fölkeltette Kazinczy
figyelmét is, aki nyomban levéllel kereste őt föl. E levél lett kiinduló pontja
egy kilenc évig tartó szoros baráti viszonynak, melynek csak a halál vetett
véget, amennyiben Kazinczy utolsó levele halála előtt egy héttel kelt. G. a
nyelvujítási mozgalomban nem játszott ugyan kiválóbb szerepet, de lelkesen
felkarolta Kazinczy törekvését; folyton hirdette elveit s ő maga is mint iró, a
merészebb neologusok közé tartozott. G. is tagja volt azon huszonkét iróból
álló választmánynak, melyet a nádor a megalakítandó akadémia alapszabályainak
kidolgozása ügyében egybehítt, s az alakuló gyülésen a nyelvtudományi osztályba
negyedik, vidéki rendes taggá választották. Általában egyike volt az akadémia
legtevékenyebb munkásainak. Részt vett a nagy szótár előmunkáltaiban; számos műről
biráló véleményt adott s hosszu sorozatát irta meg az eredeti, kisebb-nagyobb
értekezéseknek. Novák Krizosztom főapát halála után rendtársai a főapáti
méltóságra 42 szavazattal harmadik helyre jelölték ki. Kovács Tamásnak, az uj
főapátnak beiktatása ünnepére Pannonia századjai c. nagyobb terjedelmü alkalmi
költeményt irt hexameterekben. G. alkalmai verseket irt, melyek egészben véve
hijával vannak a valódi költőiségnek. Kazinczy költői iskolájához csak annyiban
tartozott, hogy neki is az eszményiség volt fő elve; egyebekben a deákos
iskolának hagyományait követte. Alkalmi költeményein kivül irt még több dalt,
leginkább szonett-alakban s néhány epigrammát. Pályája későbbi szakában már nem
igen verselt. Ezeken kivül irt még prózában négy elbeszélést és hat drámát,
melyek mindegyike Szeder Fábián Uránia cimü zsebkönyvében jelent meg, amely
vállalatnak G. ugyszólván lelke volt. Kovács Tamás főapát, méltányolva G.
sokoldalu irodalmi munkásságát s tanári pályán szerzett érdemeit, 1832.
bakonybéli apáttá nevezte ki, Ferenc király megerősítő határozatával. Mint
bakonybéli apátnak nyugalmas állása reá nézve csak fokozott tevékenységnek lőn
forrásává. 1832. meginditja az Egyházi Tár c. folyóiratot, melynek egész
haláláig nemcsak szerkesztője, hanem ugyszólván lelke is ő volt. Ő irja bele a
legtöbb és legbecsesebb cikkeket, amelyek közül főleg a Religio, Hit c.
terjedelmes tanulmánya mind ékes nyelvénél, mind alapos ismereteinél fogva
egyházirodalmunk egyik kiválóbb terméke. Szintén nevezetes s a maga idejében
nagyhatásu volt a Szentirás iránti legujabb nézetek cimü, Strauss Dávid ellen
irt kritikája. Egyházirodalmi működésén kivül G. apátsága éveiben még
nyelvészeti s főleg hellén tanulmányairól nevezetes. Szándéka volt a görög
irodalom főbb remekeit magyarra átültetni; terve megvalósítását azonban halála
megakadályozá, ugy hogy csak Theokritos idilljeit, Sophokles Oidiopus királyát
és Euripides auliszi Ifigeniáját fordíthatta le. Anakreon-fordítása elveszett,
a tauriszi Ifigenia és Aiskylos Agamemnonja pedig töredékben maradt hátra
kéziratai közt. Toldy itélete szerint ez időben Kazinczyn és Kölcseyn kivül
egyedül G. felelt meg a műfordítás magasabb követelményeinek. Hellén
műfordításain kivül említést érdemelnek még Herderből fordított cikkei. Mint
apát még a rend növendékeit is tanította s nagy tevékenységet fejtett ki az
apátság felvirágoztatásában. Élte alkonyán az a kitüntetés érte, hogy az
akadémia 1838. Széchenyi Istvánnal és Teleky József gróffal együtt őt is
tiszteleti tagjának választotta. Tudományos munkásságát tovább akarta folytatni
s Az erkölcsi világ története cimen nagyszabásu munka megirását tervezte,
melyhez éveken át gyüjtötte az adatokat, azonban halála meggátolta terve
kivitelében. V. ö. Zoltvány Irén monográfiáját, G. J. életrajza (Budapest
1884).
Forrás: Pallas Nagylexikon