Hajókölcsön
v. hajóskölcsön (ol. cambio marittimo; ném. Bodmerei; franc.
bomerie, grosse aventure; ang. bottomy), a hajóra v. a hajórakományra adott
kölcsön, melynek sajátszerüsége abban van, hogy ha a tárgyak, amelyekre a
kölcsön adatott, a véletlen folytán elvesztek, a hitelező az adott kölcsönt nem
követelheti. Minthogy tehát a tengeri utazással járó kockázatot ő viseli, a %
vagy kölcsöndíj természetesen a rendesnél nagyobb. A H. érvényéhez közjegyzői
v. magánokirat szükséges. Az okiratnak tartalmaznia kell: a kölcsöntőkét s a
tengerészeti % cimén kikötött összeget; a kölcsön biztosítékául lekötött
tárgyaknak megjelölését; a hajónak, a hajóparancsnoknak, az adósnak s a
hitelezőnek nevét; a visszafizetés idejét; ha a kölcsön egy meghatározott
utazásra adatott, az utazásnak s az időnek meghatározását. Az okirat keltétől
számított 10 nap alatt az illetékes törvényszék, külföldön a konzuli hivatalnál
bejegyzés végett bemutatandó, aminek elmulasztása esetében a kölcsön a törvény
által biztosított elsőbbséget elveszti. A H.-kötvény rendeletre v. bemutatóra
szólhat és akkor forgatható. Ha a kölcsön a lekötött tárgyak értékét
meghaladja, s az adóst ebben a tekintetben csalás terheli, a H.-ügylet a
hitelező kivánatára megsemmisithető. Ha az adóst csalás nem terheli, a
G.-ügylet érvényes, de csak a lekötött áruknak kölcsönös egyetértéssel
elfogadott vagy megállapított becsértéke erejéig. A kölcsöntöbblet a helyi
árfolyamnak megfelelő %-al visszafizetendő. hajóbérre v. az árukból remélt
haszonra H.-t adni % elvesztésének terhe alatt tilos, a hajóra adott H.-ért
azonban a hajóbér is le van kötve. A hajóparancsnok által a tulajdonosok
lakhelyén s beleegyezésök nélkül felvett H. a tulajdonosokat nem kötelezi. Az
utolsó utazásra adott H. az előbbi utazásokra adott H.-öket feltétlenül
megelőzi, az utazás alatt felvett H. elsőbbséggel bir az elindulás előtt
felvett H. fölött, az utazás alatt felvett több H. esetében a későbbi megelőzi
a régibbet. A tárgyak minőségéből eredő értékcsökkenés, s az adós ténye által
beállott károk nem esnek a hitelező terhére. Hajótörés esetében a H. csak a lekötött
s megmentett áruk értéke erejéig érvényes, a mentési költség levonásával. Ha a
kockázat időtartamát (vagy is azt, hogy mióta és meddig tartozik a hitelező a
kockázatot viselni) illetőleg a szerződés nem intézkedik, az a hajó
elindulásának napjától a rendelkezési helyre történt megérkezés napjáig, árukra
adott H.-nél a berakodás napjától a szárazföldön történt kiszolgáltatás napjáig
terjed. Árukra felvett H. esetében a hajónak és a rakománynak elveszte folytán
az adós csak akkor szabadul, ha igazolja, hogy a hajón a H. összegét megütő
saját árui voltak. Az egyszerü hajókárok ellenkező kikötés hiányában a hitelező
terhére esnek.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|