miniszteri hajóköbözés (ném. Schiffsvermessung; ol.
stazzatura di una nave; ang. measurement of a ship), a hajó ürtartalmának a
rakodhatóság megitélése céljából eszközölt kimérése. Ha egy hajó oly mélyen
merül a vizbe, hogy a viz alatt fekvő része a viz felett levő részéhez helyes
arányban áll, tehát a szabályszerü vizvonalig merül, ugy a hajó által a
helyéből kiszorított viz épen annyit nyom, mint a hajó maga, terhével együtt. A
hajó által a szabályszerü vizvonalig való merülésénél, a helyéből kiszorított
vizmennyiséget köbméterekben kifejezve, déplacement-nek (viz-suly) nevezik, és
miután 1 m3 viz 1000 kg.-ot vagy 1 tonnát nyom, déplacementnek
köbméterekben kifejezett száma egyenlő a hajónak súlyával tonnákban. Ezen
szabály persze csak akkor helyes, ha a hajó desztillált vizben uszik, de miután
ez nem ugy van, az előbb említett számot még a viznek fajsúlyával kell
szorozni, hogy a déplacementből a hajó súlyára lehessen következtetni. A
tehernek, rakománynak súlya, melyet egy hajó szabályszerü vizvonal mellett
felvehet, vagyis a hajónak biróssága tonnákban, tehát egyenlő az önsúlyának és
a déplacementnak különbözetével, szorozva a tengerviz fajsúlyával. Ez lenne
tehát egy hajó birósságának mértéke, ha a hajó mindig a szabályszerü vizvonalig
rakodnék, de ez csak hadihajókon szokásos; a kereskedelmi hajók azonban sokszor
kevesebb, sokszor több terhet vesznek fel és ennek folytán a rakodó-képességet
a hajók belső térfogata, vagyis a férhetőség alapján számítják. Eredetileg ezen
számítás bizonyos nagyságu tonnák vagy hordók száma szerint történt
(tonnatartalom), melyek a legcélszerübb módon a hajóban voltak elrakhatók,
később azonban egy képletnek felállítására a hajónak bizonyos mérteit vették
kombinációba, mely képlet a kisérletek utján meghatározott koefficiensek
igénybevétele által a tonnatartalomnak számmértékét adta. Ezen képleteknek
legnevezetesebbje az u. n. builder"s old measurement rule volt, melyet B. O. M.
betükkel jelöltek. A B. O. M. képletben egynehány koefficiens kivételével a
hajónak csak hossza és szélessége fordul elő és pedig az utóbbinak a négyzete,
miután a hajó szélességét annak mélységéhez viszonyítva, egy bizonyos arány
állapíttatott meg. Ezen aránynak megtartása azonban nem volt kötelező, amiért
is a B. O. M. képlet felhasználásánál - miután abban a hajó magassága, illetve
annak mélysége nem fordul elő - igen sok szabálytalanság történt, mely végre is
arra indította az angol kormányt, hogy a H.-eknél egy okszerübb rendszert
léptessen életbe, mely esetleg a nemzetközi igényeknek is megfelelve, a
H.-eknél az egyenlő eljárást biztosítsa. Ezen rendszer, mely szerint egy hajó
férhetőségének számítása a hajó belső ürtartalmának felmérése által csaknem
matematikailag pontosan eszközölhető, Moorsom találmánya s majdnem minden
hajózást üző nemzet által elfogadtatott. A kiszámítás köblábokban történik,
mely köblábok 100-zal osztva a nyers-regisztertonna számát eredményezik. Ennek
megfelelőleg egy regiszter- vagy Moorsom-féle tonna egysége gyanánt 100 angol
köbláb terjeme tekintendő. A többi államokban a H. e szabály értelmében a
méterrendszer szerint számíttatik, és a köbméterek összege 2,83-dal osztva adja
a regisztertonnát. ha azon férhelyek, melyek az áruk elhelyezésére nem
szolgálnak, a hajó nyers-tonnatartalmából levonatnak, a tisztatonnatartalom
eredményeztetik, mely tonnatartalom, valamint a nyers is, minden hajónak
mértéklevelébe hivatalosan lesz beiktatva. A hajók köbözése hivatalok által
eszközöltetnek. Európa csaknem valamennyi állama, az állami köbözési hivatalok
által a hajók részére kiállított mértékleveleket kölcsönösen elismeri.
Forrás: Pallas Nagylexikon