egy hadihajónak legfőbb tisztje, parancsnoka, legyen az
bármily tiszti rangfokozatban. Alattvalói nem rangfokozata szerint, hanem a
«parancsnok ur» szavakkal szólítják. Az 1879 XVI. t.c. szerint nemzeti
kereskedelmi hajónak parancsnoka csak magyar állampolgár lehet, hosszujáratu
hajóknál (l. Hajóosztályzatok) a parancsnokon kivül belföldi hajóhadnagynak
(tenente) is kell lennie. A H.-nak különös kötelmeihez tartozik jelesül: 1. Az
utazás megkezdése előtt különös gonddal meggyőződést kell szereznie, hogy a
hajó minden tekintetben teljesen jó karban van. 2. különös gonddal s minden
körülmények között szigoruan őrködni kell afölött, hogy a hajólobogónak reá
bizott becsületén csorba ne essék. 3. Hogy a hajónak neve s anyakikötője a
hajónak kellően jeleztessék. A jelzésnek látható helyen, a hajó oldalán vagy
balkányán (hátulsó rész, poppa) fekete alapon, 10 centiméternél nem kisebb,
fehér v. sárga betükkel alkalmazva kell lennie. 4. Hogy a tisztek s a legénység
a hajót bármily súlyos körülmények között el ne hagyják, amit tehát neki annál
kevésbé szabad tennie. A hajó elhagyása csak a legvégsőbb közvetlen veszély
esetében van megengedve, s a H. ekkor is tisztjeinek hozzájárulását
kieszközölni s a hajón levő értékeket lehetőleg megmenteni tartozik. Egyébkint
a H. a hajót mindaddig nem hagyhatja el, mig az a horvát-magyar tengerpart
valamely kikötőjébe nem érkezett. 5. Őrködnie kell a rend s a legénységnek
erkölcsisége fölött a hajón s afölött, hogy bármely veszély idején a legénység
minden tagja a hajónak s a lobogó becsületének megvédésében minden lehetőt
elkövessen. 6. Veszélyben levő hajóknak -a lobogóra való tekintet nélkül -a
segélyére kell sietnie. 7. Különös gonddal őrködnie kell a jogok, szabadalmak s
előjogok sértetlensége fölött, melyek a nemzeti hajókat s a lobogót szerződés
vagy szokás alapján a külföldi kikötőkben megilletik; a körülmények szerint
célszerü eszközök - erőszak v. tiltakozás - alkalmazása veszélyességétől függ.
8. A be- és kirakodásnál lehetőleg személyesen, éjjel pedig feltétlenül a hajón
jelen kell lennie. 9. A hajót ért szerencsétlenséget, amely a hajónak vagy
rakománynak elvesztét vagy megsemmisülését vonta maga után, a
szerencsétlenséget bizonyító okiratot (prova di fortuna) kell fölvennie, a
legközelebbi kikötőben az esetről a révhivatalnál, illetve a konzulnál
jelentést tennie, s bizonyítványt kivenni arról, hogy mikor, mily állapotban
érkezett s elindult. Ha a hajó elveszett, a H. a legénység megmenekült részével
szintén a révhivatalnál, konzulnál vagy bármely más helyi hatóságánál
jelentkezni, jelentést tenni, s a legénység által megerősített jelentésnek
másolatát kivenni tartozik. A jelentés a H. eljárásának igazolására szolgál; a
legénység által meg nem erősített jelentés nem bizonyít, hacsak a H. az
egyedüli, aki menekült, s ebben az esetben is az érdekeltnek az ellenkezőnek
bizonyítása meg van engedve. 10. Az érkezéskor s elinduláskor a H.-nak
feltétlenül a hajó fedélzetén kell lennie, s hajóvezetéssel mást semmi szin
alatt meg nem bizhat. Ellenkező esetben a felelősség föltétlenül őt is terheli.
11. Felügyelni kell, hogy a hajó tul ne terheltessék, hogy az áruk - a rakodó
beleegyezése nélkül -a fedélzeten el ne helyeztessenek. 12. Felügyelnie kell az
egészségügyi és a halál esetére fennálló szabályok szigoru megtartása fölött. A
halálestről jelesül két példányban jegyzőkönyv veendő fel, mely a legközelebbi
kikötés alkalmával az illetékes hatóságnak bemutatandó, az elhunyt tulajdonát
képező tárgyak pedig leltár mellett kiadandók. 13. Kötelmeihez tartozik
külföldi kikötőkben a konzulok, belföldi kikötőkben a hatóságok iránti
kötelességeinek pontos megtartása. 14. A legénységet lelkiismeretesen
megválogatnia kell; hadnagynak, kormányosnak s a gőzgéphez csak oly egyéneket
fogadhat fel, kik az előirt vizsgákat letették. 15. Őrködnie kell a fegyelem
szigoru megtartása fölött, melyet az «Editto politico» s későbbi rendeletek
részletesen szabályoznak. 16. A H. minden hibájáért felelős; az utazást,
amelyre felfogadtatott, kártérítés kötelezettsége mellett befejezni tartozik, s
ha közös haszonra utazik, a saját számlájára külön ügyleteket, áruinak az
érdektársak részére elvesztésének terhe alatt, nem köthet. Viszont jogosítva
van kellően igazolt szükség esetében hajókölcsönöket felvenni, sőt a hajózásra
teljesen alkalmatlanná vált hajót eladni.
Forrás: Pallas Nagylexikon