Hangfestés
Az ujabbkori zenekritika és esztétika sokat foglalkozott ama
kérdéssel, van-e a zenének, főleg pedig az abszolut zenének jogosultsága oly
dolgok, tárgyak, külvilági jelenségek v. természeti képek, hatások
ecsetelésére, melyek inkább a leiró költészet és a képzőművészetek, mint a zene
határozatlan eszményi tárgykörébe tartoznak? A kérdés még ma sincs eldöntve. Az
u. n. klasszikus irány képviselői erősen tagadják a zene e jogosultságát, mert
szerintük a zenének nem lehet más feladata, mint a hallóérzéket dallamilag,
ritmikailag, szép formákba öntött hangzó gondolatokkal gyönyörködtetni s a
szivben különféle érzelmeket kelteni, melyeknek azonban semii közül a plasztikai
formákkal v. a költői leirás dataille-ecsetelésével. Az u. n. romantikus iskola
s programm-zene hivei ellenben azt állítják, hogy nemcsak jogosultsága, hanem
pláne legfőbb, legideálisabb feladata a zenének épp ebben van. Tény, hogy a
romanticizmus és a programm-zene hiveinek tábora manapság már jóformán tulnyomó
a másik felett. Amióta pedig legujabb időben a hangszerelés virtuozitása s a
hangszerek előállításának nagy tökéletessége a legvérmesebb reményeket is
tulszárnyalta, többé kétségbe nem vonható, hogy az abszolut zenévl oly képeket,
hangulatokat, detaille-festéseket lehet a hallgató lelkében fölkölteni, melyek
már kivül esnek a puszta formalizmus határain. A H. jogosultsága mellett
leghatározottabban szól a szinpadi, drámai zene, mely csakugyan nem tesz
egyebet, mint képzeletileg még tágabb határokat szab ki a szövegszavak és a
szinpadi jelenetek kiszinezésének. A legnagyobb mesterek átérezték ezt s nem is
zárkóztak el előle. A H. ujabb időben már nemcsak a szinpadon s nagy
zenekarral, hanem egyes hangszerekkel szemben is elfoglalja jogosult helyét. A
zongora-, hegedü-, gordonka-irodalom főleg gazdag e tekintetben. A H.
ellentábora főleg a kontrapunktisták és a kevés invencióval rendelkezők
seregéből való.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|