Hangjegyirás
A keresztény zene (illetve a keresztény egyházi éneklés)
hangjegyirása kezdetben a görög betürend alapjára helyezkedett, mely a betüket
többféle névvel s jelzőkkel látta el a zöngesor s a hangok mélységi és
magassági állásának meghatározására nézve. Ennek gyakorlati nehézségeit
csakhamar be kellett látni, mert a keresztény egyetmséget alkotó sokféle
nemzetiségek közegységes kapocs általa nem jöhetett létre. Már a Gergely pápa
előtti századokban találunk első nyomaira annak a törekvésnek, hogy kevesbítsék
a görög betük számát, szemben az alig másfél nyolcad terjedelmü hangsorral,
mely az egyházi énekekben szükségeltetett. Nagy Gergely pápa aztán még
erélyesebben nyult a reformhoz s az addig használt 15 grög betühangjegyből csak
hatot tartott meg, de másrészt tulságosan szaporította a mai hangjegyeket pótló
neumákat (l. o.), melyeket mindenféle pontok, vesszők, egyes, kettős s
hármasával is egymás mellé áttítva, rövidebb-hosszabb föl- és lefutó kigyózó
alakzatok stb. képeztek, melyek v. egy hosszabb vonalon, v. anélkül álltak egymás
mellett a szövegszavak fölött v. alatt. Majd későbben két vonalat huztak a
szövegen keresztül, vöröset és sárgát s F és C betüvel jelezték, amiből a
későbbi századokban az F-és a C-kulcs keletkezett. Majd ugyanannyi vonalat
használtak, amennyi az énekterjedelem hangjainak megfelelt. Ez pedig jóformán
áttekinthetetlenné tette a hangok eltalálását. Arezzói Guidó végre megelégedett
öt vonallal s azokra és azok közé irta a szöveg szótagjait, melyekre az illető
hangokat kellett énekelni. A hosszu vergődésekre következett aztán a méretes
zeneelméleté, mely a hangjegyek alakjai meghatározását kezdte lassankint maga
után vonni. A lassu építkezés másodk nagy munkája vette kezdetét, mert az
egyenlő értékü egyházi énekléssel (Cantus planus) szemben a világi zene elemei
is hathatósan bele kezdvén játszani a zene fejlesztésébe, a hangok s igy a
hangjegyek metrikus beosztását is szorosabban meg kellett határozni. Erre nézve
alakzati egységekből indultak ki, melyek későbben ismét többféle átalakuláson
mentek keresztül, mig a mai hangjegyek tökéletes alakját s értékbeosztását
elérték. A mai H.-nak az a nagy előnye van, hogy minden ének- és
hangszerszólammal szemben egyformán érvényesül. A hangjegyek külső alak, érték
s dinamikus jelzésre nézve mitsem különböznek egymástól, bármely hangszer
hangmagassága v. mélységéről legyen szó. Erre nézve csak a különféle kulcsok
adják meg a kiinduláspontokat s azután a további sorrend a szerin alakul.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|