Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Hangjegyírá... ----

Magyar Magyar Német Német
Hangjegyírá... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Hangjegyírás

(hangjelzés, kottaírás, kottázás). Az a szemléltető jegyírás, melyet H.-nak nevezünk, hangviszonyok grafikus ábrázolása azon zeneesztétikai szimbolizálás alapján, mely a nagyobb rezgésszámú hangot , a kisebb rezgésszámú hangot mélyebb hangnak mondja, s mely a dallam irányát vízszintes, a hangzat helyzetét függőleges vonalúnak nevezi. Eszerint a H, a dallamhangokat vízszintesen fekvő vonalakon és az ezek közti vonalközökön jelzi balról-jobbra haladó egymásutánban a megfelelő kottaérték-jelzőkkel (kottákkal), az egyszerre megszólaló hangokat pedig pontosan egymás alá (fölé) sorakoztatja úgy, hogy ugyanazon (elképzelt) függőlegesbe esnek bele. A vízszintes vonalakat és vonalközöket úgy használják, hogy mélyebb hang jegye alacsonyabban fekvő vonalra (-közbe) kerül, magasabb hang jegye följebb fekvő vonalra (-közbe) kerül s egy-egy szomszédos vonal és vonalköz távolsága: a diatonikus hangsor két szomszédos hangjának távolságát jelzi (szekund-hangközt). Hogy pontosan tudjuk, mely vonal mely hangmagasságnak feled meg, kulcsot helyeznek a vonalrendszer egy-egy különálló ötvonalas részlete elé; ilyen kulcsok már a 10. század óta használatosak s eredetileg hangnév-betűt (f, c) ábrázoltak arra a vonalra ráhelyezve, mely az illető hang magasságát képviselte. Különféle kulcsokra azért van szükség, hogy a különböző hangmagasságú (regiszterű) szólamok lejegyzésekor ne legyen szükség túlsok segédvonalra s hogy az egyező fekvésű szólamoknak egyező - a többitől különböző - kottakép feleljen meg. (L. Kulcs.) Ezért nem használható az un. laikusvezérkönyv (Laien-Partitur), melyben csak g-kulcs szerepel (oktávkülönbségekkel). A ritmusviszonyok jelzésére használt különféle hangjegyek szintén szemléletesek: hosszabb értékek jelei nehézkesebb alakúak, rövidebb értékek jelei könnyedebb alakúak (zászló), ékesítések jelzésére vagy parányi kóták vagy az ékesítés hangvonalát ábrázoló mozgásjelek (neumák) szolgálnak. Egyes értékcsoportok értékvonallal egybekapcsolhatók, egymással összekötött hangok jegyeit ligatúra-jellel (ívvel) látják el, a felényi értékével meghosszabbított kotta mellé pont kerül, nyomatékosan játszandó hang jeléhez éket tesznek, jól kitartandó hang fölé vonalat -, rövidített hang fölé pontot, az erősség fokozását @ jelzi stb. stb. Kevésbé szemléletesek a módosítójelek és Hába új jelei negyedhangos távolságok föltüntetésére (@ negyedhangos fölemelésre, @ negyedhangos leszállításra). Nem adnak grafikus szimbólumot a hangnemelőjegyzések és az olasz (stb.) nyelvű előadási utasítások sem; de úgy az előjegyzések geometriai alakja, pl. @, mint a rövidített utasítások, pl. sf, cresc. stb. a zenész számára megszokás alapján éppoly jelszerűek, mint maguk a szemléltetd rajzjelek. E H. esztétikai szimbolisztikája az, ami fölébe emeli minden betű-H.-nak, szám-H.-nak, vagy fogásjelző H.-nak, aminő a tabulatúra (l. o.) is volt. A H. legrégibb fajtája valószínűleg a betűkottaírás (l. o.); ilyennel éltek a keleti népek, a görögök s egy fajtája a középkorban is használatban volt az indusok között. A korai középkor neumái (l. o.), az ótestamentumi héber akcentus-jelekhez, neginákhoz hasonlóan csak a hang mozgásának irányát jelezték, pontos intervallumok nélkül. A H. új típusa e neu máknak s a betűkottaírás jeleinek kombinációjából alakult ki a 11. században, mikor Arezzoi Guido (l. o.) nyomán négy hangjegyvonalra kezdték alkalmazni a régi jeleket s mikor a már régebben használatos f és c-kulcsokkal jelentésüket is egyértelművé tették. Míg a bizánci H. (I. Görög zene) a középkor folyamán egyre bonyolultabb rendszert alkotott, a nyugati hangjegyírás egyre egyértelműbb s világosabb formák felé törekedett: a 12. században a csak hangmagasság vagyis dallamvonal-jelzésre alkalmas korálkotta (l. o.) mellett kialakul a menzurális hangjegyírás (l. o.) gyakorlata, mely az egyes hangok időtartamát is jelezni tudja. A 14. század Ars novájában (l. o.) már feltűnik az ütemjelzések bonyolult rendszere is, mely egészen a 17. századig, a mai ütemrendszer és taktusjelzés állandósulásáig, uralkodó helyet foglalt el a H. történetében. A 15. században megkezdődik a hangjegynyomás is, először kettős típusa rendszerrel (Hahn 1476, Scotus, Reyser), majd fatábláról (Burtius Musices opusculum-a, Bologna 1487, Tinódi Cronicá-ja, Kolozsvár 1554) s fémlemezről is (Antiquis 1516); 1501, már menzurális hangjegynyomtatvány jelenik meg Velencében (Petrucci) s 1525. Párizsban feltalálják. a szétszedhető; egyszerű kottatípust (P. Haultin, Attaignant kiadv: 1530, - hasonlóan később G. I. Breitkopf Lipcsében 1755). Verovio (1586) a rézmetsző-technikát állítja a hangjegynyomás szolgálatába (így adják ki Bécsben 1711. Esterházy Pál Harmonia Coelestisét is). A litográfia feltalálása A. Senefelder nevéhez fűződik (1799). A hangszeres irodalomnak elterjedt H.-módja a 16-17. században a tabulatúrák (l. o.) többféle sajátos típusa, melyek szám- és betűjelzést állítanak a hangjelzés szolgálatába (olasz, német és francia lant-tabulatúra, orgonatabulatúra, [Magyarországon is elterjedt], gitártabulatúra). Mellettük másféle írásmódok is használatosak: a 18. század magyar kollégiumi daloskönyvei például az egyszisztémájú kóruspartitúra sajátságos jelzésmódját őrizték meg. ? Mai hangjegyírásunk végleges formájában a lg. század első felében alakult ki; hangjegyek, ütemjelzés, taktusvonalak, előjegyzés ekkor nyerik mai értelmüket. V. ö. J. Wolf: Gesch. der Mensuralnotation 1904, Handbuch der Notationskunde (2 kötet, 1913-19), Die Tonschriften 1924 és Mus. Schrifttafeln 1922, H. Riemann: Notenschrift u. Notendruck 1896 és Stud. zur Gesch. der Notenschrift 1878, David-Lussy: Histoire de la notation musicale 1882, G. Gasparini: Storia delta semigrafia musicale 1906, A. Williams: Story of notation 1903, R. Molitor: Der Werdegang der Musiknoten 1928. L. még Paleográfia, Ütemjelzés, Szünet. _- A H. reformjaira és a H.-t illető reformtörekvésekre nézve v. ö. H. Sacher: Unsere Tonschrift (1903) és F. Diettrich-Kalkhoff: Geschichte der Notenschrift (1907). Liszt Ferenc újítása, mely abban állt, hogy hangnemkőzi tonalitású darabokat - egyes régebbi romantikus zenerészletek (főként kidolgozási részek) mintájára - olykor nem látott el hangnemelőjegyzéssel, ma már csaknem általánosan átment az új zene gyakorlatába, úgyszintén Bartók Béla módosítójel-használata is, mely abban áll, hogy feloldó (helyreállító) jelet csak akkor alkalmaz, ha oly taktusban kíván törzshangot jegyezni, melyben előzőleg- ugyanazon magasságú törzshang már módosítva előfordult. Némely újabb kontrapunktistánál a ritmikus alakzatok (triolák, quartolák stb.) számjelzése - a régebbi praxishoz hasonlóan - e figurák gyakori szabad használata következtében, következetesen elmarad (pl. Hindemith op. 16. finálé). V. ő. még Melos VI. 4. és 5. (Kuznitky) stb.

Forrás: Zenei lexikon

Kapcsolódás



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is