Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
hangsor scale

Magyar Magyar Német Német
Hangsor... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Hangsor

hanglétra, skála (scala lat. a. m. lépcsőfok) keletkezik, ha valamely dallam hangjait - két-két legközelebbi, egyező kvalitású hang közé - magasság szerint sorba rakjuk; H. tehát a hangok (közös hangnembe tartozó hangok) meghatározott lépcsőnként való tiszta (módosítás nélküli) egymásutánja. Ha a H.-t a hangrendszer egész területén végigvisszük, megkapjuk az illető H. hangkörzetét; ha csupán egy oktávnyi terjedelmét vesszük, megkapjuk a H. teljes mintáját, modelljét; ha kisebb részletét vesszük, H.-töredéket, H.-részletet kapunk. A H. hangkörzete az un. teljes H.; a H. modelljét többnyire az un. alaphangból, a dallam megnyugvó, lezáró hangjából szokták kiindítani (l. Hangfokok); a H.-töredékek nevei vagy hangköznevek (pl. a H. első terce) vagy húrszám-nevek (a régi görög zeneelméletből), u. m. tetrachord (négyhangnyi H.-rész), hexachord (hathangnyi H.-rész) stb. Különböző melódiák egyazon kultúrán belül is többféle H.-ra vezethetők vissza; a különbségeket aszerint határozzák meg, miféle más-más hangközök támadnak a H. alaphangja és többi hangja közt (hangfajok, l. o.). Egyszólamú zenében (mint a gregorián) e különbségek a hangfajok különbségeit is magukban foglalják, mivel ott a H. magát a tonalitást is jellemzi (l. Egyházi hangnemek). Többszólamú zenében a hangnemi különbségek igen gyakran nem esnek össze a H.-beli különbségekkel; itt a H.-oknak' két fő-csoportja támad, aszerint, hogy alaphangjuktól véve kis vagy nagy tercűk van, - előbbiek a moll- H.-ok, utóbbiak a dúr-H.-ok (l. Hangnem.). Bármely H. áthelyezhető (transzponálható) a hangrendszer más hangkvalitására, anélkül, hogy építkezésének jellege megváltoznék; ilyen áthelyezéskor nem a H., illetve hangnem változik; hanem a tonalitás. (Míg a nyugati zene hangsorai a gyakorlatban - kimutathatólag a középkor vége óta -- egyre határozottabb harmóniai értelmet nyertek, a keleti népzenék - a régi magyar népzene is - s az ókor zenekultúrái a H.-okat tisztán melodikus, értelemben fogják fel.). A legtöbb H- megegyezik abban, hogy alaphangjától számítva tiszta quint hangköze van, vagyis az ember dallamérzéke a hangrokonság ősi törvényei szerint alakul. Igen ritka az olyan H., melyben az alaphang quintje nem tiszta quint (pl, egy román népdal H.-a Bartók gyűjtésében: e, f, g, asz, b, cesz. desz, e). Nem annyira, mint az alaphang quintje, de szintén igen általános az alaphangtól tiszta-quart távolságú H.-hang közössége. Alaphang, ennek tiszta-quintje és tiszta-quartja a legtöbb H. szilárd hangjai, legfőbb fix pontjai, un. főhangjai, alappillérei; ezeken nyugszanak már a legrégibb, un. pentatonikus H.-ok is, úgyszintén a tetrachord-, hexachord-rendszerek és számos egyházi hangsor. A primitív vagy egzotikus H.-okban is gyakran megtalálhatók, halár ezekben aránylag legtöbb a normától való eltérés. A diatonikus (l. o.) H.-ok származástana a zenepszichológiába vág: e tudomány kimutatja, hogy legjobban összeolvadó (legrokonabb) hangoknak a tiszta-oktáv, majd a tiszta-quint távolságú hangokat érzi a legtöbb kulturzóna zenei gyakorlata. A H. fix fokai tehát nem önkényes találmányok, hanem az ősi zeneérzékből folynak. E pszichológiai igazságnak fizikai háttere az, hogy valamely alaphang akusztikai felhangsorában szintén az oktáv- és quinttávolságú részhangok a legelsők, vagyis legerősebbek (l. Hang és Felhangok). Ha valamely alaphang 2., 3., 4. és 5. részhangját (az elsőrendű részhangokat) vesszük, hozzá a dominánshang és a szubdominánshang elsőrendű részhangjait s e hangokat sorba rakjuk: diatonikus (természetes) dúr-H.-t kapunk (pl. c alaphangon: c, d, e, f, g, a, h, c). Megfordítva: ha a H.-beli alaphangot, dominánshangot és szubdominánshangot külön-külön, mint három-három különböző akusztikai alaphang közös elsőrendű részhangját vesszük, pl. @ akkor ezt a skálát kapjuk: @ (L. Harmóniai dualizmus.) Minél több hangköz van a H. alaphangja és a H. többi tokai között s minél közelebbi rokonságban állnak vele ezen fokok, annál erősebb a H. dúrjellege. Minél több alsó nagyhangköze (vagy felső kishangköze) van a H. alaphangjának s minél közelebbi rokonai ezek a fokok, annál erősebb a H. molljellege. A legerősebben dúrjellegű H. az un. fríg-H. Természetes dúr és fríg-H. egymásnak pontos megfordítása (hangközeik fordított irányban ugyanazok). Minden diatonikus H. két tetrachordból áll, milyek felépítése egyező vagy különböző; egyező tetrachordokból áll az utóbb említett két H.-on kívül még a dór vagy dúrmoll H.: @ és az egyik molldúr H.: @ Ha az un. harmonikus (összhangzati) moll-H. 4. foka fölfelé alterált, az u. st. magyar-H. (helyesebben inkább cigány- H.) keletkezik, pl. c, d, esz, fisz, g, asz, h, c. Ennek is van hét egyező (de egymásba nyúló) tetrachordja: a 2-5. és az 5-8, (1) fokig terjedő. Alaphang nélkül nincs H. Az un. egészhangú skála, (l. o.) semleges tonalitású, hat hangból áll és csak a temperált hangrendszeren belül lehetséges, mivel benne az enharmonikus hangok különbsége elesik. Helyesebb volna egészhangú nevezni; ilyen összesen csak kettő lehetséges, egymástól félhangnyi távolságban. Ha valamely diatonikus H. egészhangtávolságait a közbeeső félhangokkal áthidaljuk: kromatikus menet vagy kromatikus sorozat keletkezik. A hangok oly egymásutánja, melyben a kromatikus menet hangjai a maguk enharmonikus megfelelőivel együtt jelenvannak: enharmonikus sor. L. még Akusztika és Pszichológia. Idegen kultúrák H.-aira nézve v. ö. L. Riemann: Über eigentüml. bei Natur- u. orientalischen Kulturvölkern vorkommende Tonreihen 1899, Chilesotti: Le scale arabo-persiane e indú (Sammelb. d. I. MG. 1901-02), Strangways: The Hindu scale (u. o. 1907-08), Wallaschek: Die Entstehung der Skala (lélektani vonatk., Sitzungsber. der kais. Akad. d. Wissensch., Wien 1899), E. Groven: Naturskalaen (Skien, 1927), A. Mendelssohn: Tonleiter und Kirchentonarten (Smends-Festschr. 1927). Molnár.

Forrás: Zenei lexikon

Kapcsolódás



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is