a nyelvben valamely szó meghatározott szótagának kiemelése a
többiekkel szemben, a hangnak erősbítése vagy magasbítása által vagy mindkét
eszköz által egyidejüleg. A H. vagy a szónak egyik meghatározott szótagához
kötött, ugy hogy a nyelvnek valamennyi szava egy s ugyanazon módon van
hangsúlyozva, mint a magyarban és csehben, melyek mindig az első szótagot
hangsúlyozzák, a lengyelben, mely az utolsóelőttit, a németben, mely mindenütt
a gyökérszótagot hangsúlyozza; vagy pedig mozgó a H., azaz valamely szó
különböző alakjaiban vagy egy s ugyanazon tő különböző származékaiban különböző
hangsúlyozott szótagok lehetnek, p. a latinban ámor (szeretet), de a
genetivusban amóris. Változó hangsúlyu nyelvek ezenkivül a görög, szanszkrit,
orosz stb. A H. változásának s mozgásának szabályai egyes nyelvekben nagyon
különbözők. A H. össze nem tévesztendő a szótagnak időmértékével:
hosszuságával, illetőleg rövidségével (quantittas). A H. megjelölésére egyes
nyelvekben különféle jegyek (hangjelek, ékezetek) s jelölési rendszerek vannak
használatban: legismeretesebbek a görög nyelvészek által használtak, melyeket a
latinok is elfogadtak (acutus, gravis, circumflexus.) Ezen jegyeket ujaban más
célokra is használják; igy a magyarban s csehben az acutus (éles ékezet) a
hangzónak hosszu voltát fejezi ki. A szó-H.-on kivül van még egy ugynevezett
modant-H. is, mely a mondat valamely szavát a többi szóval szemben épp ugy
kiemeli, mint a szó-H. az egyik szótagot a többivel szemben. V. ö. Balassa
József, Hangsúly a magyar nyelvben (Nyelvtud. Közlemények, 21 köt.), Fogarasi
János, A hangsúlyról vagyis nyomatékról a magyar nyelvben (magyar Akadémiai
Értesítő, a nyelv - és széptud. osztály közlönye, Pest 1860).
H. a zenében szorosan összefügg az időmértéki beosztással
(taktus). Minden taktus-nemnek megvan a maga konvencionális hangsúlya, melytől
azonban számtalan esetben eltérni szokott ugy a zeneszerző, mint az előadó.
Bevett szokás s általános szabály, hogy a páros, de egyenértékű hangjegyekre
támaszkodó ütenyben a H. mindig a kettős felosztás első kezdő hangjegyére esik.
A 4/4-es ütenyben tehát az elsőre és a harmadikra, a 2/4-es ütenyben az elsőre,
a 12/8-os ütenyben, mely voltaképen nem egyéb, mint a négy negyednek 3-3
nyolcadravaló osztása négy zöngecsoportban, az első harmadik csoport kapja a
hangsúlyt. Ugyanily eljárás alá esik a 6/8-os ütenyben is, mely szintén nem
más, mint a két negyednek 3-3 nyolcadra, mint egységre való felosztása. A
páratlan egyenértékü hangjegyekre támaszkodó ütenynemeknél a H. mindig az első
zöngét illeti. Megjegyzendő, hogy a kinyujtott ütenynemeknél, minők a három félkottás,
három egész kottás stb. rendesen az a hangsúlyi szabály az uralkodó, mely a
kevesebb értékre redukálható páratlan ütenynemeknél. A zenében még számos
mindenféle kombinációju ütenyben uralkodik, melyek külön-külön hangsúlyt
igényelnek ugyan, de az alapelvet mindig a fentiekre vonatkozó hangsúlyozás
képezi. A zenei H. azonban távolról sem szorítkozik mindig az általánosan
szabályoshoz, sőt legtöbb esetben eltérés történik tőle a zeneiró intenciója és
gyakran szeszélye szerint elannyira, hogy a szabályostól éppen ellenkező
hangsúlyozásra fekteti a súlyt. Minél több hangszer működik együttesen, annál
kiterjedtebb s művészetileg bonyolultabb. Dinamikai szempontból többféle fajra
oszlik. Hol csak egyes zöngék, hol meg egész zöngecsoportok esnek hangsúlyozás
alá. Van továbbá dallami, ritmikai s harmoniai, nemkülönben frazirozási s
metszeti (caesura) H. A dallami hangsúly (főleg szózenében) ismét eloszlik
általános és nemzetiségi hangsúlyra. Ez utóbbi minden nemzeti nyelvvel szemben
különféleképen, mint szó-, metszeti vagy körmondati hangsúly érvényesül.
Forrás: Pallas Nagylexikon