Mai értelemben véve olyan zene, melynél semmi szerepe
sincsen az emberi hangnak, s melyet tisztán csak hangszerek közvetítnek. A
zeneművészetben tehát a hangszeres (abszolut) zene nemcsak külön fogalom, hanem
egyszersmind külön megnyilatkozási zenefaj is, szemben az u. n. szó- (vocal) zenével,
melynek viszont semi köze a mesterséges hangszerekkel. Mind a két fogalom s faj
azonban éppen nem zárja ki azt, hogy mind a kettő egyesülten a zene legmagasabb
s legintenzivebb megnyilatkozását ne képezze. A H. fogalma sem bizonyos
hangszerekhez, sem azok bármely csoportosulásához kötve nincsen, vagyis épp ugy
érthető alatta csupán egy, v. több, vagy olyan teljes zenekarnak az
összműködése, melyben minden használatban levő hangszer közremüködik. A régi
kulturnépeknél havolt is használhatatlan a tiszta H., az távolról sem
hasonlítható össze a mai értelemben vett H.-vel, mely azene leghtalmasabb
alkotó részeire: a menzurális dallam, a változatos ritmus, a harmoniai
gazdagság s a ragyogó hangszinezetre támaszkodik. A hangszeres (vagyis az
abszolut) zene kifejlődése a keresztény korszakban sokkal későbbi keletü, mint
a szózenéé, az éneké. Kifejlődésére legnagyobb hatással ama szinpadi zenedrámai
kisérletek voltak, melyek Firenzében a XVI. sz. elején Bardi grófnak több költő
és zenésszel való szövetkezése folytán, annak házából indultak ki. Mikor pedig
a XVII-XVIII. sz.-ban a vonós hangszerek közt is a hegedü vette át a
vezérszerepet: a mai értelemben vett H. életerős alapja is le lett téve. Ettől
kezdve a hangszereket épp ugy kezdték csoportosítani hangfajok szerint, mint
jóval azelőtt már az emberi hangfajokat. Szoprán, alt, tenor s basszus
hangszerek keletkeztek. A XVIII. sz.-ban mindinkább használatba jött
rézfuvóhangszerek is aztán ily irányban csatlakoztak a két előbbi csoporthoz. A
trombita átvette a szoprán, a vadászkürt az alt, a kisebb kaliberü puzón a
tenor, s a nagyobb kaliberüek, későbben pedig a mélyen fekvő rézhangszerek
(tuba, ofikleid, szerpent) a basszus szerepét. A tiszta H. a XVI-XVII. sz.-ban
legelőször csak a tánc-zene formáira szorítkozott. Madrigálok (l.o.) később a
suite (l.o.) formájában összesített különféle tánczenék szolgáltak tárgyaiul az
abszolut zenének. Majd későbben, mikor a zsinpadi zene kezdett fellendülni: a
jelenetek megelőzéséül kisebb zenekari darabok - melekből utóbb a nagy formáju
ouverture-ök, szimfóniák fejlődtek ki - adattak elő. A XVII. században
Scarlatti, Bach megalapítják a szonáta formát s a zongora, orgona válik az
abszolut zene legerősebb kifejlesztőjévé. Segédkeznek e munkában Couperin
Ferenc Franciországban, s Kuhnan János Németországban, mig végre föllép a nagy
Haydn József, majd Mozart s végre Beethoven, mint a H. legkimagaslóbb
megteremtői. A H. manapság már organikusan összeolvad a szózenével, mert a
legnagyobb szózenei műformák, minők az opera, oratórium, mise, kantáté stb.
csak ugy érvényesülnek igazán, ha nagy zenekarral, vagyis az abszolut zene
szeparát képviselőjével egyesülnek s attól támogattatnak.
Forrás: Pallas Nagylexikon