Hangzat
(franc. accord), A zenében több hangnak egyszerre való
hangoztatása, mely a hangzatok sokféleségénél s jellegénél fogva lehet teljesen
és kevésbé egybehangzó v. széthangzó. H.-ok képzése, azok használata,
egybekötése, feloldása s a zeneszerzés különböző céljaira való alkalmazása, a
legfontosabb szerepet játsza a zeneművészetben, mert a H.-ok képezik a zenében
azt a szilárd alapot, melyen minden zenegondolattétel, sőt a legnagyobb szabásu
zeneművek is felépülnek. A H.-ok képződésének elmélete egyszersmind a
legjelentékenyebb ágát képezi a zene tudománynak. Manapság kétféle hangzatképző
rendszer uralkodik, u. m. a latin és a germán. Előbbihez tartoznak a franciák,
olaszok, spanyolok, utóbbiakhoz elsősorban a németek s mind ama nemzetiségek,
mely vele vagy rokonság v. szomszédság, v. szellemi érintkezésben állnak. A
latin rendszer a kemény diatonikus skála alapzöngéjére s annak zöngsorára
támaszkodva képezi a különböző hangzatokat, melyek számát 13 törzs hangzatban
állapítja meg s minden más hangzati alkalmazást a mesterséges alakítás
variánsaira vezet vissza. Emellett rendszerét a disszonáns H.-oknak egyetlen
változatlan feloldási szabályra alapítja. A germán, vagyis a német rendszer a
kemény diatonikus skála zöngsora mellett méga lágy skáláéét is képződési
kiinduláspontul veszi s ez által a hozzátartozandóság alapján nemcsak
kiszélesíti, hanem sokkal bonyolultabbá teszi. Mind a két rendszernél eltérők
az elnevezések, a cimek, a paragrafusok, de az eredmény végre ugyanaz, mert a
H.-ok minősége és jellege mind a kettőnél egybevágó.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|