Haoma
szent növény, melynek bódító nedve a párszi vallásos
szertartásoknál olyan szolgálatot tett, mint az ind szoma. Néhány ágát
mozsárban összetörték és az igy nyert nedvnek egy részét az oltár tüzébe
csepegtették, más részét tejjel föleresztve és közelebbről meg nem határozható
növényfélével, a hadhanaipatával füszerezve bor gyanánt itták. hatása erősen
részegítő volt. Az Aveszta egy isteni Haomáról is beszél, mely a Vourukasa
tóban nő és halhatatlanságot szerez élvezőjének. Mint ind hasonmása a szoma
ital és isten egy személyben. Tisztelőit győzelemre segíti a harcban. Az ő
segítségével diadalmaskodnak a halandók a földi és természetfölötti
ellenségeken. Egyészséget, hosszu életet nyujt az embereknek, férjhez segíti a
vénleányokat. Mennyei javakban is részesíti élvezőit; ki őt szorgalmasan ivogatja,
az előtt feltárul az éden kapuja. Számos helyen le van irva a parszi szent
könyvekben a H. mint egy husos száru, aranyaszinü virágu hegyi növény, de
ezaleirás igen határozatlan, ugy hogy semmiféle ismert növénnyel sem
azonosítható. Kénytelen volt tehát a tudomány az etimologiához fordulni és igy
a haoma nevét a zend hu szanszkritban szu a. m. préselni, kinomyni igetőből
magyarázzák. V. ö. Geiger, Ortiranische Kultir im Alterhum (Erlangen 1882) és
Spiegel, Die Arische Periode und ihre Zustände (Lipcse 1887).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|