Haszonkilométer
Hogyha a lokomotiv maga szalad, akkor üres menetet, ha az
állomáson vonatok rendezésére használjuk, tolató szolgálatot végez; azonban ha
a lokomotiv terhet vontat, akkor teljesítményét, illetve az általa befutott ut
hosszát kilométerekben kifejezve H.-nek nevezzük. Az előbb említett tolatások,
nemkülönben a gőztartás idejét az összehasonlító vasuti statisztika
szerkesztésekor szintén átszámítjuk bizonyos arány alapján H.-nek, még pedig 1
tolatási órát 4,5 km.-nek, 1 gőztartási órát 1,5 km.-nek számítunk, ellenben az
üres menetet mint ilyent mutatjuk ki. 1890. az üresmenet a H.-ekhez viszonyítva
volt:
a német vasutaknál
|
5,79 %
|
az osztrák és magyar vasutaknál
|
4,61 %
|
a többi egyleti vasutnál
|
3,6 %
|
1892. a m. k. államvasutak lokomotivjainak teljesítménye
volt:
Haszonkilométer
|
39176403 km.
|
Előfogatu menet
|
905640
"
|
Üres menet
|
2798108
"
|
Tolatás és gőztartás
|
4803166 "
|
Összes menet
|
47683317 km
|
A szállított teherre vonatkoztatva a m. kir. államvasutak
teljesítménye volt: 9578912500 elegytonna, vagyis 3198850093 tiszta
tonnakilométer.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|