közönségesen alvilági istennő, eredetileg azonban
holdistennő, vagyis Artemisnak különvált alakja, akit főleg Kariában (Ázsiában)
s keleti Görögországban tiszteltek. Homeros még nem említi, de Hisiodosnál egy
gyanus helyen (Teog. 441-452.) Perses és Asteria leányának (mások szerint Zeusé
és Demeteré) van mondva, aki az égen, földön és tengeren jótékony, gyarapító
hatásu istennő mindenki iránt. Valószinü, hogy Görögországban az orfikus költők
terjesztették mivoltát (talán tőlük is ered ama betoldás Hesiodos művében) s
oly istennőt alkottak belőle, aki különösen a tenyészet istennőivel, Demeter-,
Persephone- és Kybelével, majd Artemisszal (kinek rendes jelzője; hekaté a. m.
messzevilágló hold) rokon, sőt azonos. A Demeterrel és Persephoneval való
társulása misztikus jellemet adott neki; ebből fakadt kisérteties, borzalmas
lénye, mely rémképekkel (Empusa, Lamiák) tölté meg a világot, a halottak
árnyékainak kiséretében jár-kel éjszakának idején s a keresztutakon (azért
jelzői: einodia, trioditisz, a latinoknál trivia) meg a sirok körül tanyáz; a
kutyák rémesen vonítanak közeledtére, mert alvilági ebek környezik. Az éjszakai
varázslatokmind az ő erejével történnek; azért a boszorkányoknak, varázslóknak
(Kirke, Medeia), lélekidézőknek is védőistene. Tiszteletének helyei valának:
Egina, Szamotrake, Lemnosz, Argosz, Athén stb., ahol titkos szertartásokban is
részesítették. Oszlopokat emeltek neki különösen keresztutakon, de egyebütt is
(házak előtt stb.) bajhárító gyanánt. Kutyát, s mint alvilági istennőnek, mézet
és fekete bárányt áldoztak neki. A költők három (ló, kutya, oroszlán) fejünek
festik, a képzőművészet pedig egyes alakban, rendesen azonban hármas testtelábrázolja,
egyik kezében fáklyát, a másikban kulcsot, a harmadikban gyilkot, a negyedikben
pallost stb. tart (ilyen a római kapitolium bronz-szobra), homlokát félhold
övezi stb., máskor meg kutyák környezik. Alkamenes szobrász (Kr. e. V. sz.
végén) Athénben az Akropolisz bejáratánál levő szobrán hármas alakban
ábrázolta, amely alakokban a hold három ismeretes fázisa nyert kifejezsést; e
szoborhoz hasonlít egy Eginából való szobor, mely Metternich birtokában van
Bécsben. Általában két korszakra oszlik ábrázolásának módja, u. m. a régibb
művek: a nők kezében hosszu fáklyákkal (ilyen az említett eginai szobor
pentelikoni márványból, l. az ábrán), az ujabbak pedig rövid fáklyákkal, s az
utóbbiakban a három alak nem különvált, hanem háttal egybenőtt (ilyen a pergamoni
Gigantomachiának H.-ja).
Forrás: Pallas Nagylexikon