Helios
(a római Sol), Hyperion és Theia v. Euriphaessa nimfának
fia, Selenenek (hold) és Eosnak (hajnal) testvére, Apollonnal azonos istenség,
akire Phoibos-Apollon tulajdonságait akkor ruházták át, miután eredeti
természeti jelentését elvesztette, vagyis személyének egyes kiválóbb
tulajdonságai elfeledtették az emberekkel alapvonásait. Ugy látszik, először
Rodus szigetén terjedt el kultusza, ahol később is oly nagy tiszteletnek
örvendett, hogy minden egyéb kultusz fölé emelkedett. Ott volt a sziget
kikötőjének bejáratánál a lindosi Khares készítette (Kr. e. 280.) hires
érc-szobor, az u. n. rodusi kolosszus. A napnak látszólagos járásából
keltkezett ama hit, miszerint H. ragyogó s négy tüzes méntől vont kocsiján
robog tova naponkint az égen, esténkin pedig az Okeanos habjai alá merül, hogy
ottlevő lakásában ő és lovai kinyugodják magukat a másnapi nagy utra. H.-t deli
ifjunak képzelték és ábrázolták, hosszu hajzattal és feje körül
sugárkoszoruval. Klimene tengeri istennővel nemzette Phaethont (világosság fia,
tündöklő), aki egy napra megnyerte azt a végzetes szabadságot, hogy apja
kocsiját kormányozhatta. Thrinakia mesés szigetén legelnek H. fehér barmai és
juhai, szám szerint 350 (a holdév napjainak száma), amelyek eredetileg nem
egyebek, mint fehér felhők (bárányfelhők). A napraforgó (heliotróp) nevü
virágban a régiek kedvesét, Klytiát, képzelték, akit rege szerint H.
változtatott virággá. A rómaiaknál akkor terjedt el tisztelete, miután a
kelteti Mithras-kultusz meghonosodott. H.-nak szép ábrázolását láthatni a
hissarlik-trójai régiségek közt egy metopán, a konstantinápolyi császári
muzeumban.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|