Hermes
1. György, német kat. teologus, szül. Dreyerwaldban
(Vesztfália) 1775 ápr. 22., megh. 1831 máj. 26. 1792. a münsteri egyetemen a
bölcseletet és teologiát végezte; 1798. a münsteri gimnáuizium tanára lett,
1799. fölvette az egyházi rendeket. Mint gimnáziumi tanár a bölcselet és
hittudomány tanulmányozásával foglalkozott. Ezen tanulmány gyümölcse volt 1805.
kiadott kisebb munkája a kereszténység benső igazságáról. Irodalmi munkássága
alapján 1807. meghivták a münsteri egyetem teologiai székéra, ahol a
dogmatikáról és a hittudományok bevezetéséről tarott előadásokat. Münsterben
1819-ig tanított; ezen évben meghivatott a bonni egyetemre. 1825. gróf Spiegel,
Köln érsekkanonokká nevezte ki. Feladatul tüzte ki a kereszténységet bölcseleti
rendszerben füzni, a keresztény igazságokat észigazságok gyanánt fölfogni, egy
olyan rendszert találni, melynek alapján bölcseleti tagoltság szerint volna a
keresztény hittudomány rendszere fölépíthető. Nagyon kedvelt tanár volt és sok
követője akadt. Másrészről sokan eleinte titkon, később nyiltan folyóiratokban
és röpiratokban támadták és téveseknek itélték részint ismeretelveit, részint a
hitről és a tudásról való tanát. Végre is az ügy Róma elé került, XVI. Gergely
megvizsgálta s 1835. és 1836. külön-külön brevében elitélte. A breve
kárhoztatja a kételygő kiinduló pontot és az értelem biróságra való emelését
természetfölötti dolgokban. A breve megjelenése után sokan elhagyták H. tanát.
Braun és Achterfeld azonban nem akartak a szentszék itélete előtt meghajolni,
miért is állásuktól megfosztottak. H. véleménye szerint a teologiának tárgyát a
kereszténység megokolása, igazságának belátása képezi. Ezen belátást, illetve
meggyőződést nem a közönséges értelemben vett hit, hanem a dialektika, a
tudományos kutatás szerzi meg és egészen az emberi észnek terméke és tulajdona.
A hittudósnak mindenekelőtt a következő hármas tételt kell vizsgálnia és
eldöntenie: 1. vajjon az ember egyáltalában képes-e megismerni az igazgságot;
2. létezik-e Isten és minők tulajdonságai; 3. lehetséges-e a kinyilatkoztatás
és milyen föltételek mellett. Ez a hirhedt Philosophische Einleitung-nak a
tárgya. (Első kiadás: Koppenhrath, Münster, később ugyanott kinyomtatta H.
halála után 1831. Achterfeld; 1829-34. jelent meg az Einleitung in die
christ-kathlolische Theologie).
2. H. János Timót, német iró, szül. Petznickben 1738 május
31., megh. Boroszlóban 1821 julius 24., mint főkonzisztoriumi tanácsos és
prépost. Richardson és Wieland befolyása alatt több regényt irt, melyek közül
főképen Sophiens Reisen von Memel nach Sachsen (1770-85, 5 köt.) keltett
bizonyos feltünést.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|