Héroszok
a. m. hősök; bajnoki férfiak, Homérosnál a vezéreknek a
nemeseknek cimzése, olyan mint nálunk a «nemes, nemzetes és vitézlő», bár
többször a nép jelesei is részesülnek Homerosnál e cimben. Hesiodos már csak a
félistenek (hemitheoi) nevéül használja, akik t.i. emberek és istenek szerelmi
egyesüléséből származntak s közülök többen az alvilágban a boldogok szigetén
voltak, ahol Kronos uralma alatt vidám létnek örvendettek. A későbbi időben a
H.-nak az emberek életrére nagy befolyást tulajdonítottak; ugyanis azt hitték
róluk, hogy bár halandók voltak, haláluk után megdicsőült lényöknél fogva még
az élet után is befolyásuk van az élökre, kikkel jót v. rosszat tehetnek.
Különösen az ősidők hőseit, harcosait tisztelték, mert isteni erőt
föltételeztek bennök; ezért a másvilágon is különb sorsot szántak nekik, mint a
közönséges halandóknak. Tiszteletök kimutathatólag a IX-VIII. sz.-tól lett
általánossá, még pedig először az eoloknál, azután a beociaiaknál. Számtalan
hérosz-tisztelet keletkezett a történelmi időkben, mert a nemesi és papi
családok, városok stb., hogy származásukkal tüntethessenek, ősöket költöttek
maguknak. A H.-nak építettek tempolomokat is, u.n. héroon-okat (l.o.). A
hanyatlás korszakában már az élőnek is megadták a hérosz nevét és tiszteletét,
csupa hizelgésből, p. Nagy Sándornak és Hephaistionnak, Antigonosnak és
Dmetriosnak; ennek a rómaiaknál az apoteozis felelt meg. Utoljára már a
holtakat közönséges H.-nak mondták. Végül megemlítjük, hogy a régi hősök
feleségeit hérozinák-nak (hősnők) nevezték. A képzőművészet a H.-at rendesen
harcosoknak ábrázolta, ló mellett állva, v. ülő v. fekvő helyzetben, amint
sirjokban pamlagon hevernek és esznek, tisztelői pedig körülötte vannak.
Fegyvereiken, lovukon és lelket jelképző kigyón kivül állandó attributumuk a
serleg.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|