gör. költő. Apja (Dios) az eol Kiméből (Ázsia) költözött
Aszkrába, a beociai Helikonnak, Muzsák hegyének tövébe; itt született H.
mintegy 100 évvel utóbb Homerosnál (Kr. e. 776., vagyis az első olimpiasz
körül), pásztor és földművelő volt s dicsekszik is vele, hogy maguk a Muzsák
hítták meg a költészet mezejére. Nagy kort ért, s az ozoli lokrok gyilkolták
meg Oinoé városában. Az orchomenosziak piacukon siremléket állítottak neki,
amelyre később állítólag Pindaros szerkesztette a feliratot. Körülbelül ennyi
az, amit H. életéről valószinüleggel mondhatunk. A neve alatt forgó művek a
következők: 1. Teogonia, istenek redete, származása, 1022 versben, sok helyt
elég eleven, másutt meg száraz elbeszélésében, zavartan és telve
ellenmondásokkal, soros egység nélkül, sok közbeékeléssel, némelykor az Iliásra
emlékeztető hangon beszéli el tárgyát. Fő érdeme, hogy a különböző helyi
mitoszokat összegyüjtve adja elő. A költemény a Múzsákhoz intézett himnussal
kezdődik, s mint a cime is mutatja, a világ keletkezését a kaoszból, továbbá
Uranos, Kronos és Zeus uralmát, ennek harcát a Titánokkal, valamint a Prometeus
mondáját s az asszony teremtését, a többi istenek és istennők eredetét
tárgyazza. Az utolsó három vers átmenet az elveszett költeményhez, melynek
cime: 2. Katalogos günaikón (asszonyok névtára), amely a herozinákról, az
istenek kedveseiról szól; négy könyvből állott s az utolsónak ez volt a cime:
Éoiai, azért, mert minden ujabb elbeszélés igy kezdődött benne: «é hoié» (t. i.
aminő ez és az a nő...). E költeményről s jelzett tartalmáról értesít bennünket
az első 56 verse a következő költeménynek: 3. Aspis (Herakles pajzsa), mely
Alkmenéről és Herakles meg Iphikles születéséről szól, valamint Heraklesnak
Kiknos óriással s ennek apjával (Aresszal) való harcáról (l. Herakles). A
harcra való készület elbeszélésébe alkalomszerüleg (139-320 versek) bele van
szőve Herakles pajzsának leirása, mely gyönge utánzata az Ilias 18. énekében
tárgyalt Achilleus-pajzsának. 4. Erga kai Hémerai (munkák és napok), tanító
költemény (828 vers), melyben a költő élettapasztalatairól számol be. Az egész
mű meglehetős száraz és alig nyujt valami műélvezetet. Az előadás ebben is
egyenetlen és szaggatott, mert sok benne az interpoláció; nyelvezete sem sima,
de a görög iskolákban sokat olvasták. Az alexandriai tudósok is foglalkoztak
vele, Plutarchos (a költő földije) kommentárt irt hozzá, Vergilius római költő
pedig utánozta Georgica-jában. H. a genealogikus éposz terén iskolát alkotott
(l. Görög irodalom) s épp ugy, mint Homerosnak, számtalan egyéb költeményt
ulajdonítottak neki, holott bizonyossággal csak a Teogonia és az Erga kai
Hémerai tulajdonítható neki. Jelentősége abban áll,hogy Homeros naiv
álláspontjától benne nagy lépéssel jutott előbbre a görög szellem, mert az
emberi életnek, a világnak mind elméleti, mind gyakorlati oldalát mutogatta
műveiben, s költészetében a lira, elégia, jambus és gnóma elemei is
feltalálhatók.
Forrás: Pallas Nagylexikon