Hidpálya
a hidszerkezetnek az a része, amely a hidon átvezetendő
forgalomnak közvetetlen fölvételére szolgál. Vasuti hidaknál a H. végső eleme a
sin; a H.-hoz számítandók még azok a kereszt- vagy hossztalpfák is, amelyeken a
sin nyugszik, valamint az a padlózat vagy vaslemezek, amelyek a hidon a
gyalogközlekedés céljaira vannak fektetve. Közuti hidaknál a H. a hid neméhez
képest igen különféle lehet; gyakori eset, hogy két részből, és pedig külön
H.-tartókból, s az ezeken nyugvó burkolatból, a tulajdonképeni H.-ból áll.
H.-tartóknak azokat a szerkezeti részeket nevezzük, amelyek az őket támasztó
tartók (p. hossztartók) közt maradó nyilást teljesen befödik, s igy mint
legalsóbb rendü teherhordó alkotórészek szerepelnek. Boltozott hidaknál nincs
külön H.-tartó; itt a boltozat képezi a főtartót, épp ugy mint a H.-tartót. A
H. ezen esetben egyszerüen a boltozaton nyugvó feltöltés, s ennek esetleges
burkolata. Fa- és vashidaknál a H. legegyszerübb fajtája a fapadlózat vagy
hidlás (l. o.) H. és H.-tartó ez esetben teljesen azonos. Gyakran alkalmaznak
azonban az ilyen padlózaton is kavicsterítéket, mint burko9ló réteget.
Vashidakon ujabb időben mind nagyobb és nagyobb mértékben alkalmazták a vasból
készült H.-tartókat, amilyenek a Zores-vasak, hullámlemezek, domboru lemezek
stb. Az ilyen vas H.-tartókra még kavicsot vagy betont; az utóbbira esetleg még
aszfaltot vagy fakockát szoktak alkalmazni mint burkoló réteget. Vashidaknál a
vashossztartók közé téglaboltozatot is szoktak H.-tartó gyanánt építeni; e
boltozatra feltöltés, beton stb. jöhet. A H. felszinének a reá jutó viz
levezetése céljából a hid hossz- v. keresztirányban rendesen egy kis lejtőt
szoktak adni. L. még Fahid.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|