1. Károly, mérnök, politikus, miniszter, H. Ottó Ferenc fia,
szül. Budán 1836 október 1. A gimnáziumot Pozsonyban és Budapesten, a
politechnikumot az utóbbi helyen végezte. Pár hónapon át Buda szabad királyi
városánál volt mérnökgyakornok, majd 1857. Mármarosba ment, ahol az első
tagosítást ő vitte keresztül. 1861-ben Mármaros vmegye főmérnökévé választotta.
1867-ben Mikó Imre gr. a közmunka és közlekedésügyi minisztériumba meghivta
titkárnak. Előbb az ut- és középítési szakosztálynak, majd a vizépítészetinek,
s később a vasutinak volt főnöke, 1874. mint helyettes államtitkárt a minisztérium
legfontosabb ügyinek vezetésével bizták meg. Hosszabb időt töltött
Franciaországban a közlekedési ügyek tanulmányozása céljából, s a hazatérte
után a közlekedési minisztérium ujjászervezése tárgyában készített dolgozatát
Orlódy miniszter 1880. magáévá tette és életbe léptette. Ezen organizáció a
műszaki szolgálatot teljesen elválasztotta és függetlenné tette az
adminisztrativ szolgálattól. Nagyhatásu munkásságot fejtett ki hazai folyóink
rendezése és az ármentesítés körül. Az ő alkotása azon nagyszabásu vizvédelmi
szervezet, mely az alföldnek nagy és leggazdagabb részét az árviztől
megmentette. E mellett kiterjesztette figyelmét a Kőrösök és a Maros
szabályozására is. Nem kevesebb gondot fordított a Duna szabályozására, s az ő
érdeme, hogy a pesti Duna-szabályozás az e nembeli legsikerültebbek közé
tartozik. Működésének súlypontja mégis a vasuti politikában volt. Az általa
inaugurált céltudatos magyar vasuti politkának első vizványa a tiszavidéki
vasut megvétele volt. A duna-drávai, valamint a zágráb-károlyvárosi vasut
megszerzése, s a buda-pécsi vasut engedélyezése biztosították tengeri utunkat,
s ezzel függetlenné tették kivitelünket a déli vasuttól. Az osztrák
államvasuttal kötött egyesség érvényre juttatta az ő közlekedési politikáját az
ország nyugati irányában is. Tizenöt évi állami szolgálat után megvált
állásától, s az osztrák-magyar államvasut ujjászervezése után e társulat
Budapesten fölállította külön igazgatóságának elnöke és vezérigazgatója lett, s
ekkor a Lipót-renddel tüntették ki. 1891. az osztrák-magyar államvasutnak
magyar vonalai a magyar államvasutak tulajdonába és kezelésébe mentek át, s ez
időtől fogva H. a képviselőházban, amelynek 1875. óta tagja, s a képviselőház
pénzügyi bizottságában élénk tevékenységet fejtett ki. Egyike azon szónokoknak,
akiket a ház minden pártja a legéberebb figyelemmel szokott meghallgatni. 1892
okt. 18. a képviselőház kijelölése és a főrendiház hozzájárulása után ő felsége
az állami számvevőszék elnökévé nevezte ki. Ez állásától azonban már 1892 nov.
19. megvált, s az e napon megalakult Wekerle-kabinetbe mint belügyminiszter
lépett be, s tagja volt ezen kormánynak 1895 jan. 15. történt fölmentéseig.
1893. a kőszegi hadgyakorlatok alkalmából a német császártól a koronarend első
osztályát kapta. Mint belügyminiszter tevékeny részese volt a Wekerle-kabinet
egyházpolitikai akciójának. Ő dolgozta ki és terjesztette az országgyülés elé
az állami anyakönyvekről szóló törvénnyé vált javaslatot. Munkásságát kiválóan
a közigazgatás javítására irányozta, szakítván az addig divatos amaz
állásponttal, hogy a meglevő keretekben és a közigazgatásnak gyökeres reformja
előtt annak javítására eredményesen működni nem lehet. E célból javította a
törvényhatósági tisztviselők fizetését, szaporította a tiszti állások számát, ahol
szükségesnek mutatkozott, s a költségek fedezésére ismételten jelentékenyen
fölemelte a megyéknek 1883. óta változatlanul ugyanazon összeggel megszabott
állami javadalmazását. A főváros közigazgatását a kerületi elöljáróságok
szervezésével reformálta, s képes volt a főváros közigazgatását élénkebb
tevékenységre ösztönözni, ugy hogy az évekig huzódott végleges vizmű rövid
néhány hónap alatt megvalósulhatott és ezzel a főváros egészségügyi viszonyai
gyökeresen jobbra változtak. A vásárcsarnokok építése megkezdetett, a
főcsatorna építése ujabb lendületet vett. Az 1893 jun. kiütött kolera elfojtása
körül addig nem ismert tevékenységre serkentette a törvényhatóságokat.
Törvényalkotási téren kifejtett munkásságának gyümölcseit nem élvezhette, mert
az 1893. őszén a képviselőház elé terjesztett törvényjavaslatát a közigazgatási
bíróságokról, noha a bizottsági előzetes tárgyaláson átment, a képviselőház már
nem tárgyalhatta, mivel idejét az egyházpolitika foglalta le. A községekről, a
fegyelmi eljárásról és a hatáskörök összeütközéséről szóló javaslatai már csak
mint előadói tervezetek láttak napvilágot. A technikai irodalom terén is kitünt
következő műveivel: A kőutak építéséről és föntartásából (Budapest 1867); A
közmunka-ügyek állami igazgatása Franciaországban (u. o. 1874); A budapesti
Dunaszakasz szabályzásáról (u. o. 1880);s ezeken kivül folyóiratokban és
lapokban számos dolgozata van, köztük a Nemzetgazdasági Szemlében: A magyar
vasutak pénzügyi jövőjéről.
2. H. Ottó Ferenc, mérnök, szül. Győrött 1803 febr. 19.,
megh. Budán 1850 ápr. Igazgató főmérnöke volt azon mérnöki osztálynak, mely az
1830-as évektől kezdve a Duna folyónak vizrajzi térképét elkészítette és
vizrajzi adatait összeállította, ami a folyó szabályozásának első föltétele
volt. H. tervezte és építette az első magyar vasutat, mely mint lővonatu vasut
1844-47-ig Pozsonytól Nagyszombatig és innen Szeredig épült. A vasut
nyomjelzése arra való figyelemmel történt, hogy utóbb gőzmozdonyu vasuttá
alakíttathassák át, ami 1872. történt meg. H. a szabadságharc alatt rövid ideig
Görgey hadtestében tett hadmérnöki szolgálatot, amiért 1850. vizsgálati
fogságban volt az Uj-épületben. Néhány nappal kiszabadulása után meghalt.
Forrás: Pallas Nagylexikon