A sok istent hivő hindu vallás sem zárkózhatott el teljesen
a külbefolyások elől. Még a mohammedán hóditás előtt görög, persa, zsidó és
keresztény tanok kezdettek az ind nép közt szórványosan feltünedezni. Hogy a
műveltebb osztályokat nem elégítette ki a gyermekesen mesés vallás, azt a
bölcsészeti iskolák, melyek közt racionális, sőt ateista is akad, eléggé
bizonyítják. A mohammedán hóditás óriási hatást gyakorolt az ind nép
gondolkozásmódjára. Az iszlám magasztos egyistenhitével szemben a bálványimádás
mezébe öltözött politeizmus szánandó babona képét mutatta. A XIII. századtól
fogva megindult az ősrégi ind vallás követői körében a reformmozgalom. Az ind
társadalom jobbjai undorral fordultak el a népies Siva-hit gyalázatos
kicsapongásaitól. Törekvéseik többnyire oda irányultak, hogy a hagyományos
Visnu-tiszteletet ujra visszaállítva, erkölcsileg emeljék és elfajulásaitól
megtisztítsák őseik hitét. Ramanand volt az első, ki 1400 körül Indiában az
emberek egyenlőségét Isten előtt tanítva, szakított a kasztrendszerrel. A
legalsóbb kasztokból összegyüjtött tizenkét tanítványa közül kivált Kabir v.
Kabir Dász, ki hadat izent a brahminok és a kasztok meg a bálványimádásnak.
Szerinte egészen közömbös dolog az, hogy Ali vagy Rám néven imádja valaki az
Istent. Ali, a siiták kedvence, a moszlimeket, az istenített hős Rám vagy Ráma
pedig a hindu vallás követőit jelentvén, mindegy akár mohammedán, akár hindu
valaki, csak higyjen az egy Istenben. Nanak, a szikhek vallásának prófétája,
Kabir könyveiből kölcsönözte eszméinek nagy részét, sokban megegyez azért a
szikhek és a kabir-panthik (Kabir követői) vallása. Nanak a koránt és a védákat
tanulmányozva, azt vélte fölfedezni, hogy mind a két vallásnak alapja
monoteizmus azzal a különbséggel, hogy a hinduknál az eredeti egy isten hivést
a később lábrakapott bálványimádás meghamisította. tanítványai, hogy nagyobb
legyen a tekintélyük, Visnu isten megtestesülésének mondták mesterüket Nanakot,
kit hivei mint istenséget kezdettek imádni. A szikhek mellett más reformált
felekezetek is virágoztak. A XVII.sz.-ban Birbhan isteni kinyilatkoztatásra
hivatkozva, egy uj felekezetnek, a szádhok vagy ind puritánok szektájának lett
a prófétája. Tanítását mint Kabir és annyi más ind reformátor szabdák és
szákhik, azaz egyes hindi nyelven irt versecskékbe foglalta. Ezekből az önálló
vallásos versekből követői egy könyvet irtak össze: Adi-upadesz, első szabályok
vagy rendeletek cim alatt. A szádhok egész dogmája tizenkét parancsban (hukm)
foglaltatik. Leglényegesebb tanuk, hogy csak egy Isten van és az ő igéje Málik
ká hukm (a.m. az Ur parancsa), nem kell ezért kivüle tisztelni semmi élő vagy
élettelen tárgyat. Erkölcstanuk tiszta, tele emberszeretettel; az opium,
illatszer és a részegítő italok, sőt még a betelrágás is tiltva vannak. Kabir
hitéből számos többé-kevésbé önálló felekezet származott. Voltak olyanok is,
melyek egyformán megvetették a Mohammed és a hinduk vallását. Ilyen volt
Darja-Dász, egy mohammedán szabó által hirdetett uj vallás. Darja-Dász hiveinek
nem kell templom, irtóznak a bálványtól és a rendes imától. Tartózkodnak a hús
élvezetétől, mert szerintök az élőlények Istennek, kit a jól készített
igazságnak (szatja szukrit) neveznek, részei. Véres áldozat helyett tejet,
czukrot és gyümölcsöket ajánlanak fel a legfőbb lénynek. Megvetik a szanszkrit
tudományt, nem ismerik el a Védák, Puránák és a Korán tekintélyét; minden, a
mit tudni kell, meg van prófétájuk, Darja-Dász 18 könyvében. Sokkal türelmesebb
volt a próféta szabónál egy másik, nálánál nagyobb reformátor, Rám Mohán Rae
vagy Radsa Ram Mohan, kinek fő dogmája az istenség egysége és a tulvilági élet.
Türelmessége nem ismer határt: Mózes, Jézus, Vjasa és Mohammed egyformán
tiszteletre méltók. Az ó- és ujszövetség, a védák és a korán mind jó istenes
könyvek. Mint modern műveltségü ember, a hirlapirodalmat is felhasználta eszméi
terjesztése és népszerüsítésére. Élete végéig, mely 1832. Bristolban
következett be, kitartóan küzdött a barbárság, bálványimádás és a babona ellen.
V. ö. Cunningham, History of the Sikhs (London 1849); Trumpp, Die Religion der
S. (Lipcse 1880); Garcin de Tassy, Histoire de la littérature hindouie et
hondoustanie (Paris 1870).
A társadalmi reform-mozgalmak, amelyek közt a nő-kérdés
különböző alakban a főszerepet viszi, a következő kérdések köré csoportosulnak:
a polgári házasság; a házasságkötésnél nagyobb életkor megkivánása a
házasulandóktól (főkép a leányoktól), a leányok tanítását célzó intézmények
meghonosítása, a hindu özvegyek új házasságra lépésének megengedése és az
özvegyek szerencsétlen társadalmi helyzetének megszüntetése. A fakultativ
polgári házasságot (Native Marriage Act) 1872 márc.22. vezették be és a Késab
Hander Szen és hivei buzgó agitációja következtében létrejött polgári házassági
törvény minden, az illetékes hivatalnok (Registrar) előtt kötött házasságot
jogérvényesnek mond ki; a vőlegény legkisebb korát 18 és a menyasszonyét 14
évben állapítja meg; megkívánja a szülők v. gyámok irásbeli beleegyezését, ha a
vőlegény v. a menyasszony még nincs 21 éves; megtiltja a bigámiát, valamint
bizonyos fokban a vérrokonok közti házasságot és a hindu özvegyeknek megengedi
az uj házasságra léphetést. E törvény előnyeit egyelőre még kevesen élvezhetik,
mert az általános ind szokás szerint a leánynak 8-10 éves korában kell
házasságra lépnie. A házasságkötésnek ez a formája azonban arra az esetre, ha a
férfi életben marad, csak afféle eljegyzésnek tekinthető, amennyiben a
tényleges házasságot csak akkor kötik meg, ha a nő a 12 v. 14 éves kort elérte;
ha azonban a választott férj a tényleges házasságralépés előtt hal meg is, a
nőt özvegynek tekintik és ortodox felfogás szerint nem szabad uj házasságra
lépnie. Noha az ortodox hinduk (nem a mohammedánusok) nagyon berzenkednek a
leányoktatástól, melyről azt hiszik, hogy az erkölcstelenséget mozdítja elő,
mindazontáltal e tanításnak szükségessége és haszna mind szélesebb körben való
elismerésre talál. A férje halála következtében özvegyen maradt hindu nőre
számtalan testi-lelki kin súlyosul. Szülei házánál ő a legmegvetettebb cseléd,
akinek semminemü ékszert v. jó ruhát viselnie nem szabad, a legrosszabb ételt ő
kapja, az év számos napján 24 órán át bőjtölnie kell s ilyenkor egy csepp vizet
sem szabad neki nyujtani és azonfelül az összes házbeliek - saját gyermekei
kivételével - bántó megvetéssel vannak iránta. Mind mai napig is majd
általánosan a hindu özvegyet felesleges lénynek tartják, akinek jog szerint
férje holttestével együtt kellett volna magát elégettetnie. Csak a brahminoknak
v. a jövő más türelmes felekezeteknek és az angol művelődés növekvő
befolyásának sikerülhet e szomoru viszonyokat lassanként megváltoztatni.
Forrás: Pallas Nagylexikon