a 16. század magyar világi dallamai csaknem kivétel nélkül epikus
szövegekkel kapcsolatban maradtak ránk. Két nagyfontosságú
gyűjteményük: az un. Hofgreff-féle gyűjtemény (vsz. 1553, Sztárai
Mihály, Batizi András, Dézsi András, Kákonyi Péter és mások énekeinek
dallamaival) és Tinódi Sebestyének (l. o.) 1554. Kolozsvárott megjelent
Cronicája. Ez a két nyomtatvány összesen 40 melódiát őrzött meg,
közülük csak néhány dallam ismeretes (Armbrust Kristófnak egy
gúnydalához 1550 v. 51, Farkas András Cronicájához 1538 [csak 18.
századi másolatban maradt fenn], Tőke Ferenc Spira doctorához 1553).
Ezek a dallamok a régi magyar műzene első ismert korszakát képviselik s
már határozott magyar karakterük van. Ritmikus és melodikus szempontból
meglehetősen nagy bennük a változatosság, vannak ugyan következetesen
alkalmazott ritmikai sémáik (szimmetrikus tizenkettes, 2-3 féleképpen
tagolódó tizenegyes sorok, állandó strófakombinációk), de ezeken belül
gazdag melodikus szerkezeteket, differenciált árnyalatokat ismernek.
Hozzá kell tennünk, hogy kottában megrögzített formájuk valószínűleg
lényegesen elmard élő régi alakúk, előadásuk intenzív elevensége
mögött. Legnagyobb részüket kétségkívül lant vagy hegedűkísérettel
(részben pengető, részben vonóshangszerrel) adják elő s így a H.
organikusan összefügg a régi magyar hegedős-lantos kultúrával,
általában az ősi énekmondás tradíciójával (l. Énekmondók). A dallam
maga - hosszú, sokstrófás epikus énekekre kell gondolnunk - hihetőleg
éppúgy módosult, cifrázódott s változott előadás közben, talán
strófánként, ahogyan azt ma is élő régi népballadáknál megfigyelhetjük.
a H. kultúrája különben kétségkívül népi gyökerekből ered, de
dallamainak határozott műzenei színezete van s ez közös vonása a
bibliai, antik vagy középkori novellisztikus tárgyat feldolgozó
széphistóriáknak és a kor közérdekű eseményeit tárgyaló rímes
krónikáknak vagy az aktuális témákhoz fűződő didaktikus, szatirikus
stb. énekeknek. Az ének szerzője valószínűleg túlnyomórészben egyúttal
a dallam szerzője s az ének előadója is, ahogyan Tinódiról és -
legalább ami az előadást illeti - Ilosvairól tudjuk. Ezek a költők
részben vándorlantosok, részben diákos műveltségű iskolamesterek, de
csak ritkán határozott zenei műveltségű szerzők (Sztárai, Tinódi) s így
az a dallamvilág, melyet melódiáikból ismerünk, kétségtelenül szélesebb
rétegek kultúrájából fakad, mint például a 17. század rezidenciális
zenéje. A H. divatja mélyen bele nyúlik a 17. századba, de jelentősebb
emlékei ebből a korból már nincsenek; dallamkincse részben az egyházi
népéneket gazdagította - históriás dallamokra már a 16. században sűrűn
énekeltek vallásos, egyházi énekeket, - részben, a ponyvahistóriák,
koldusénekek, búcsúztatók, általában a 17-18. századi diákos-népies
versköltészet révén, a népi dallamok világába szállott alá. Valószínű,
hogy a régi népdalok között felbukkanó epikus éneke, legalább részben
(Árgirus nótája, Kádár István balladája), közvetlenül a 16-17. magyar
műköltészetre mennek vissza melódiáikban is. V. ö. Mátray Gábor:
történeti bibliai és gunyoros magyar énekek dallamai a XVI. századból
1859 (Tinódi, a Hofgreff-gyűjt., a Farkas András-féle gúnydal
dallaminak új kiadása), Erdélyi Pál: A XVI. és XVII. századi magyar
históriás éneke, Magyar Könyvszele 1887. Dézsi Lajos: Tinódi Sebestyén
1912. Kodály Zoltán: Árgirus nótája 1921. Szabolcsi Bence: probleme der
alten ung. Musikgeschichte 1926, Tinódi zenéje 1929. Szabolcsi.
Szerkesztette: Lapoda Multimédia